به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به نقل از خبرگزاری بینالمللی اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ نشست علمی «سیره مدیریتی امیرالمومنین علیهالسلام» با ارائه حجتالاسلام دکتر علیآقا پیروز مدیر گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه در خبرگزاری ابنا در شهر قم، برگزار شد.
دکتر پیروز در ابتدای این نشست، به سیره مدیریتی و نحوه تعامل حضرت علی(ع) با مردم پرداخت و بیان داشت: سبک مدیریتی ایشان را میتوان سبک «اقتضائی» نامید به این ترتیب که نرمش و مدارا اصالت دارد و برای آن نیازمند دلیل نیستیم؛ اما برخورد شدید تنها در شرایط خاص است و لذا دلیل موجه میطلبد. در نامه ایشان به مالک اشتر نیز چنین امری مشهود است که شدت برخورد، بنا بر شرایط و اقتضائات خاص است؛ اما مدارا با دیگران، دلیل نمیخواهد.
وی به مصادیق نرمش و مدارا در سازمان اشاره کرد و مواردی مانند: تفقّد و مهربانی، نادیده گرفتن خطا، نظرخواهی و مشورت، انتقادپذیری، گوش شنوا داشتن و تواضع را ازجمله این موارد دانست.
مدیر گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه با اشاره به نامه حضرت به مالک اشتر، بر مهربانی و دلسوزی پدرانه مدیر نسبت به همکاران تاکید کرد و افزود: واقعه جنگ اُحد، مصداق بارز دلسوزی و خطاپوشی پیامبر اکرم(ص) نسبت به مسلمانانی بود که موضع خود را ترک کردند و موجب شکست سپاه اسلام شدند. خداوند در آیه ۱۵۹ سوره آل عمران به پیامبر اکرم(ص) میفرماید که خطاکاران جنگ اُحد را ببخش، برای آنان آمرزش بخواه و در کارها با آنان مشورت کن.
حجتالاسلام پیروز، شفافسازی نسبت به اقدامات یک مدیر را جزو سیره مدیریتی حضرت دانست و بیان داشت: با توجه به نقل تاریخ، فضای حاکم بر اذهان جامعه در نظر حضرت علی(ع) بسیار مهم بوده؛ چراکه عدم توجه به این امر و تداوم بدگمانی مردم، جامعه را مسموم خواهد کرد.
وی، گوش شنوا داشتن را ویژگی بارز شهید رئیسی معرفی کرد و گفت: این ویژگی جزو شاخصههای مهم مدیران موفق است. امام على عليهالسلام میفرماید: عَوِّدْ اُذُنَكَ حُسنَ الاستِماعِ، و لا تُصغِ إلى ما لا يَزِيدُ في صَلاحِكَ استِماعُهُ؛ یعنی گوش خود را به خوب شنيدن عادت بده و به سخنانى كه شنيدنشان بر اصلاح و پاكى تو چيزى نمىافزايد، گوش فرامده.
مدیر گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه در پایان، اخلاقمحوری را مبنای سبک مدیریت اسلامی دانست و علت موفقیت پیامبر اکرم(ص) و حضرت علی(ع) در مدیریت جامعه را همین امر معرفی نمود.