به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، هماندیشی علمی با موضوع “شاخصهای حکمرانی اسلامی در بازخوانی دولت سیزدهم” روز سه شنبه ۸ خرداد ماه سال جاری توسط گروه سیاست پژوهشگاه با همکاری انجمن مطالعات سیاسی حوزه به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
حجت الاسلام دکتر سیدسجاد ایزدهی در این هم اندیشی به ایراد سخنرانی پرداخت که در ادامه میخوانید:
سویهها دولتها را متمایز میکند
با وجود همه فراز و فرودهایی که کشور جسته و گریخته داشت اما در سایه رهبری امام راحل و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) از آنها سربلند خارج شد؛ همه کارگزاران آمدند و هرکدام بخشی از این فرش را بافتند و در نهایت خروجی آنچه که داریم محصول بافتههای دولتهای مختلف است، همه آنها یک نقشه پیشینی مبتنی بر برنامههای پنج ساله متعدد، مبتنی بر قانون اساسی، مبتنی بر راهبری رهبران انقلاب و مبتنی بر مردم سالاری دینی داشتند، البته که طبیعتا جریان مستمری با تمام فراز فرودها تجربه شد اما ممکن است برخی این فرش را در زمان خودشان محدود بافته یا بد بافته باشند، بعضی نیز کار را به دیگری سپردند اما نکتهای که می تواند برخی دولتها را نسبت به یکدیگر متمایز کند، سویهها و راهبردها و نتایج است.
رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه ادامه داد: اما آنچه که میخواهم در این مجال به آن بپردازم دو نکته است؛ نخست اینکه طبیعتا در مجموعهای از رفتارها و ساختارها، قانون در یک جامعه در تعامل بین ساختار و کارگزار، برخی نقش را به ساختار یا کارگزار میدهد؛ نظام اسلامی ساختار مشخصی دارد، بسیاری از افراد آمدند و سیستم ریاستجمهوری را درک کردند و گفتند اختیارات ما ناقص است و یا نگذاشتند که ما هم کار کنیم.
شهید رییسی اخلاق مداری را در انتخابات رعایت کرد
وی افزود: دولت آقای رئیسی با وجودی که مثل بسیاری از دولتها از جمله دولت آقای احمدینژاد ۲۴ میلیون رای و یا حتی در قیاس با دور دوم دولت آقای روحانی رای نداشت، اما چند نکته بارز و قابل توجه دارد از جمله اینکه برای رأیگیری تلاش نمیکند و نمیگوید که حتما من باید باشم، نوع رویکرد او بسیاری قابل توجه بود به ویژه که با توجه به مناصبی که در حوزه قضایی داشت میتوانست بسیاری از مسایل را در مقابل آنچه که دیگران تهمت میزدند مطرح و به قول معروف آتو از دیگران را بیان کند اما چنین نکرد و همواره در سیاستهای کلان دولت مساله اخلاق را لحاظ میکرد.
حجتالاسلام ایزدهی گفت: گاهی یک دولت با استقبال فراوان مردم بالا میآید اما سرمایه اجتماعی خود را از دست می دهد، البته نمی خواهم بگویم که این مساله قابلیت تطبیق بر همه را دارد، مثال دیگر اینکه دولت بنیصدر با ۱۱ میلیون رای بالا میآید آن هم در شرایطی که کشور ۳۰ میلیون و خردهای جمعیت دارد، او رای آورد اما در طول کمتر از چهار سال سرمایه اجتماعیاش را به باد میدهد، اما وقتی عدم کفایت سیاسیاش اعلام میشود آب از آب تکان نمیخورد و مردم حتی خوشحال میشوند. اینجاست که سرمایه اجتماعی مردم به باد می رود.
دولت سیزدهم سرمایه اجتماعی را افزایش داد
رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه تصریح کرد: چند نکته در این عرصه وجود دارد، نخست اینکه در دولت سیزدهم حتی کسانی که رأی ندادند به این باور رسیدند که این دولت ولو اینکه بر اساس سلیقه ما نباشد اما میتواند به کار ما بیاید و منفعت ما را تضمین کند، لذا سرمایه اجتماعی مساله مهمی است که اهمیت دارد؛ نکته دوم اینکه گاهی ما از یک کار تنها ظاهر آن را و گاهی بسترش را داریم. بعضا در یک مشاجره ممکن است که فرد حتی کتک بخورد و از بینیاش خون جاری شود اما در نهایت برآیند این دعوا آن است که کسی کتک زده عملا باخته و سرمایه خود را از دست داده است.
وی در ادامه گفت: در اینجا مقتدرِ مظلوم بودن مساله است، یعنی در هر حال کار انجام شود، این همان نقطهای است که شاید بسیاری از دولت ها انجام ندادند اما این دولت چنین نبود و از کسی شکایت نکرد، از روزنامهنگاری شکایت نکرد ولو از مخالفانش؛ چون فرض کرد که باید این سرمایه ایجاد شود ولو اینکه مخالفت شود یا کسی توهین کرده باشد، این چنین شخصی که توهین می کند در واقع خودش را خفیف میکند نَه شخصیت رقیب را، تصور کنید که فردی جلو همه بیاید و توهین کند و بگوید تو شش کلاس سواد داری در حالی که آن شخص دکترای حقوق دارد، این وقتها پاسخ دادن به چنین افرادی نقض غرض است لذا صبوری یک شرط است که باید وجود داشته باشد که در دولت شهید رئیسی دیدیم.
حجت الاسلام ایزدهی با اشاره به اینکه برخی نکات در دولت سیزدهم ممتاز بوده و آن را متمایز میکند، گفت: از جمله این موارد شعار انقلاب بود که هرگز در این دولت به واسطه مصلحتها از آن کوتاه نیامدند، در نتیجه همان اوایل کار نفتی که نمیتوانستیم بفروشیم را فروخت و تعاملاتی که نمی توانستیم با سایر نقاط جهان داشته باشیم را از سر عزتمندی ایجاد کرد.
وی ادامه داد: نکته دوم عزتمندی بود که از سر ایجاد قدرت و از سر باور قدرت مردمی ایجاد شد، شعار این دولت همسویی حداکثری با همسایگان بود، ما در دولت قبل حتی نمیتوانستیم سرمایه خودمان را به همسایهها بفروشیم، با همسایگان مشکل داشتیم اما دولت سیزدهم منطق خود را بر اساس مقاومت قرار داد، این نوع تلقی از مقاومت مبتنی بر عقلانیت و گفتمان و حتی مبتنی بر فناوریهای نو بود.
زی طلبگی را کنار نگذاشت
حجتالاسلام ایزدهی گفت: در نهایت اینکه او با وجود داشتن مدرک دانشگاهی و حوزوی، همواره یک سرمایه اجتماعی را برای حوزه ایجاد کرد، یعنی همیشه می گفت که من طلبه هستم، من خادم هستم و در نهایت در همسیر مسر نیز جانش را فدا کرد و سرمایه اجتماعی برای نظام، دولت، روحانیت و در نهایت عاقبت بخیری برای خودش و هیات همراه حاصل این نگرش شد، بنابراین می توان گفت این منطق است که می تواند یک دولت را ممتاز نسبت به رقیبها کند.