نباید در موضوع حجاب، تناقض در حکمرانی داشته باشیم

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، هم اندیشی علمی با موضوع “مسئله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت توسط پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه  یکشنبه مورخ ۹ اردیبشهت ماه سال جاری به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

در این هم اندیشی علمی با حضور و ارائه سرکار خانم طاهره کلانکی(مشاور امور زنان و خانواده صدا و سیما) ،‌ خانم دکتر مهری طالبی دارستانی، سرکار خانم دکتر زهرا شریف (عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده) و حجج اسلام و آقایان دکتر مسعود اسماعیلی، مهدی جمشیدی، دکتر ابوالفضل اقبالی، مهدی جهان، دکتر محمد‌رضا سنگری، دکتر محسن ردادی، دکتر محمد‌مهدی جهان پرور برگزار شد.

حجت الاسلام مهدی جهان عضو شورای علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت که در ادامه می آید:

باید علت کشف حجاب را بررسی کنیم و اینکه چه اتفاقی در حکمرانی ما افتاد که عده‌ای از روی بغض یا هر رویکرد دیگری با حجاب مخالف‌اند، لذا اول باید مساله حکمرانی اسلامی مشخص شود بعد در مورد حجاب صحبت کنیم.

عضو شورای علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: حکمرانی به عنوان مداخله‌های منظم برای تثبیت ارزش‌ها در جامعه است، باید عقلانیت و مداخله ای باشد که از طریق ابزارهای سیاسی و اجتماعی محقق می‌شود که اشکال مختلفی هم دارد؛ از سوی دیگر امروز رسانه تبدیل به ابزار متفاوتی شده است، اما نکته آن است که هویت حکمرانی باید وجود داشته باشد، حال اگر این موارد یکدیگر را نقض کردند، دیگر حکمرانی وجود ندارد.

وی افزود: در نقد ما از بی‌حجابی این شکل از حکمرانی تاثیر دارد، حکمرانی باید شکل منظمی داشته باشد، هیچ دینی انسان را به خفت و خواری نمی کشاند، اگر حکمرانی نتواند اعتلا دهنده و با عقلانیت همراه باشد و در نهایت متناقض باشد به نتیجه نمی رسیم، لذا در تعریف حکمرانی نرم و حجاب شرعی باید به این مساله توجه ویژه کنیم.

 

مقوله حجاب نیازمند نگاه تربیتیِ هویتی و توجه به فرهنگ اقوام است

 

حجت الاسلام جهان گفت: باید بررسی شود که حجاب چیست و چه تعریفی داشته است؛ اسلام از لفظ حجاب به صورت فقاهتی استفاده کرده است، حجاب حقیقت شرعیه است که شکل دیگری را گرفته است؛ از سوی دیگر حکمرانی به معنای اعمال حاکمیت و مداخله منتظم است و حجاب به معنای پوشانیدن و محفوظ ماندن از هر تجاوزی؛ بنابراین، حکمرانی حجاب، یعنی اعمال حاکمیت و مداخله منتظم در اجتماع و محفوظ ماندن افراد از هرگونه تعرض.

وی افزود: گاهی فرد برای بغض و لج کشف حجاب می‌کند، گاهی فرد اعتقاد راسخ دارد و می‌گوید میخواهم آزاد باشم، گاهی می‌گوید من تحت تاثیر فلان شخصیت سلبریتی کشف حجاب کردم، اگر این اتفاقات را به خوبی بررسی کنیم به نظر من ریشه در حکمرانی پیدا می‌کند لذا باید پدیده کشف حجاب در جمهوری اسلامی را نوعی مخالفت با حاکمیت بدانیم و به آسانی از آن عبور نکنیم؛ حکمرانی جمهوری اسلامی نباید دچار تناقض شود، اتفاقی که امروز افتاده این است که نظام حکمرانی در عرصه حجاب با تناقض مواجه شده است.

عضو شورای علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه تناقض در حکمرانی منجر به عدم تحقق آن در موضوع حجاب شده است، افزود: اگر این مداخلات در حوزه حجاب در اندیشه نیروهای نظامی و انتظامی باشد خلاف حکمرانی است. حکمرانی می‌تواند به قدرت نرم متکی باشد مثل قدرت فرهنگی و اجتماعی؛ بنابراین نمی شود بگوییم در جریان رسانه حجاب اعمال نشود اما در جریان قدرت سخت حجاب باشد.