هیچ دینی کشتار زنان و کودکان را تایید نمی‌کند

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، هم اندیشی بین المللی اصحاب ادیان و مساله غزه صبح سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تهران برگزار شد.

«گریگوریس نرسسیان» در این هم‌اندیشی ضمن اشاره به چند محور سرزمینی و تاریخی گفت: نخستین مساله آن است که اگر از منظر استراتژیک تاریخ را مطالعه کنیم می‌بینیم که بین النهرین شمالی و جنوبی، ارمنستان و آشور و همچنین سرزمین سوریه، عراق یا کلا شامات، سرزمین کنعان و بعد از آن مصر و شمال آفریقا مانند چهارراهی است که شرق و غرب دنیا را بهم وصل می‌کند، از دیرباز شمال آفریقا، بین النهرین، بیت المقدس محل تلاقی فرهنگ های مختلف بوده اند، وقتی اسکندر مقدونی تصرفاتی در سرزمین فلسطین انجام داد شهری به نام قیصریه بنا کردند بعدها می‌بینیم که آنجا مکان مقدس برای اقوام و ادیان مختلف شد.

مشاور مذهبی و روابط عمومی خلیفه‌گری ارامنه تهران ادامه داد: وقتی استبداد و استکبار جهانی شکل گرفت اهتمام خود را بر ایجاد تفرقه میان ادیان و اقوامی که در آن مناطق زندگی می‌کردند گذاشت چراکه آن سرزمین ها محل تلاقی فرهنگها بوده و منطقه استراتژیک است بنابراین مستکبرین برای رسیدن به منافع خودشان از یکسو و جلوگیری از به خطر افتادن این منافع همواره تلاش کردند تا با ایجاد تفرقه، اقوام ساکن آن مناطق را به جان هم بیندازند.

وی افزود: سرزمین فلسطین و شام مناطقی بودند که میزبان اقوام و ادیان مختلف بودند، کسانی که دمشق و حلب را دیده بودند می‌گفتند اگر به یک میدان در یکی از این شهرها بروید در یک سو مسجد مسلمین را می بینید و در سوی دیگر کلیساهای مختلف را خواهید دید، وقتی این مردم از عبادتگاه های خود بیرون می آمدند جز دوستی بین شان نبود، این چیزی بود که دشمن‌ نمی‌خواست و نمی خواهد لذا جریانی چون داعش درا ایجاد می‌کند و سرزمین سوریه و عراق را به خاک و خون می‌کشد، همچنین در فلسطین همین امر را باعث می‌شود و جالب است که دست خطِ مشترکی را پشت سر همه این قتل عام ها پیدا می‌کنیم.

مشاور مذهبی شورای خلیفه گری ارامنه گفت:اگر نگاهی به کتب مقدس داشته باشیم این دست خط را می‌بینیم که دستور قتل عام کودکان بنی اسرائیل را صادر می‌کند، پشت انور پاشا که نسل کشی ارامنه را ترتیب دادند جه کسی ایستاده است؟ چه کسی دستور قتل عام عاشوریان را همزمان با ارامنه صادر کرد؟ چه کسی دستور قتل عام مردم لبنان و سوریه را توسط امپراطوری عثمانی صادر کرد.

گریگوریس نرسسیان تصریح کرد: جنگ ما با شیطان است که قسم خورده انسان را از بین ببرد، شیطان از طریق نفاق وارد می‌شود و سعی می‌کند اقوام و ادیان مختلف را از هم جدا کند، به مسیحیان می‌گوید شما برترید، به مسلمان و یهودیان می گویند شما برترید اما اگر همه ما تفکر کنیم خواهید دید که همه شبیه یکدیگر آفریده شده ایم و اگر هرکدام از ما حقوقِ حقه هرکدام از پیروان ادیان را زیر پا بگذاریم یعنی دقیقا صفت ملکه الهی را زیر پا گذاشتیم که همانا عدالت است، خداوند عدالت است و عدالت آن است که هرکسی حقوق حقه خود را داشته باشد.

مشاور مذهبی شورای خلیفه گری ارامنه گفت: امروز شاهد ادامه نسل کشی ها هستیم، اگر نسل‌کشی‌هایی را که در قرن بیستم اتفاق افتاده محکوم کنیم دیگر کسی مثل هیتلر نمی‌گوید که قتل عام ارامنه را همه فراموش کردند و دستور به قتل عام یهودیها بدهد، حکومت غاصب اسرائیل برای نفوذ به منطقه با برخی حکومت‌ها دست به یکی کرده است و برای آنکه استکبار جهانی به اهداف خود نائل شود سلاح های پیشرفته به منطقه قفقاز می‌فرستد تا مردمی که در آن ناحیه کوهستانی زندگی می‌کنند ترک وطن کنند.

وی ادامه داد: ارامنه به عنوان ملت ستمدیده، همدرد ملت های ستمدیده جهان خصوصا فلسطین هستند، ارامنه ای که مجبور به ترک وطن شدند، ارامنه ای که از سرزمین های اشغالی آناتولی شرقی بیرون رانده شدند خود را همدرد ستمدیده فلسطین می دانند، از وقتی چشم باز کردم در روزنامه های ارمنی زبان مطالب فراوانی در مورد حقوق مردم فلسطین چاپ میشد و ارامنه امروز با مردم فلسطین ابراز همدردی می‌کنند و ندای خود را به ندای مردم عادل دنیا پیوند می‌دهند تا حقوق حقه مردم فلسطین به آنها برسد.

در بخش دیگری از این هم‌اندیشی حاخام «یونس حمامی لاله زار» به سخنرانی پرداخت.

رهبر دینی جامعه کلیمیان ایران در ابتدای سخنرانی خود با بیان اینکه در همه ادیان بعد از توحید و یگانگی خداوند، مساله کرامت مطرح می‌شود، اظهار کرد: با توجه به این اندیشه هیچ فردی نباید خود را نسبت به دیگری برتر بداند، همه انسانها از یک آدم شکل گرفتند، بنابراین کسی که باعث نجات انسانی شود گویا همه جهان را نجات داده است و برعکس آن نیز صدق می کند یعنی اگر کسی فردی را بکشد گویا همه انسان ها را کشته است.

وی افزود: متاسفانه در دنیای امروز ما با سواستفاده هایی که از ابزار تبلیغاتی می شود حتی اگر چیز با ارزشی از جمله دین وجود دارد، استعمارگران باز هم دیدگاه خود را  گسترش می دهند، اکنون هفت ماه است که درگیری گسترده در غزه وجود دارد در حالی که اخلاقِ و مرام و همه قوانین دینی و بین المللی، هدف گرفتن بیمارستان ها و مدارس و مراکر غیرنظامی را بر نمی تابند و تایید نمی کنند اما گویا در این جنگ هدف کشتن افراد است.