بحران‌های روحی و خانوادگی امروز در مساله حجاب نقش مهمی دارند

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، هم اندیشی علمی با موضوع “مسئله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت توسط پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه  یکشنبه مورخ ۹ اردیبشهت ماه سال جاری به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

در این هم اندیشی علمی با حضور و ارائه سرکار خانم طاهره کلانکی(مشاور امور زنان و خانواده صدا و سیما) ،‌ خانم دکتر مهری طالبی دارستانی، سرکار خانم دکتر زهرا شریف (عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده) و حجج اسلام و آقایان دکتر مسعود اسماعیلی، مهدی جمشیدی، دکتر ابوالفضل اقبالی، مهدی جهان، دکتر محمد‌رضا سنگری، دکتر محسن ردادی، دکتر محمد‌مهدی جهان پرور برگزار شد.

دکتر محمدرضا سنگری مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت که در ادامه می آید:

«محمدرضا سنگری» در این نشست با طرح چند پرسش بحث خود را آغاز کرد و گفت: سوال اول من این است که چگونه شد در وقوع انقلاب همه به سمت حجاب رفتند در حالی که هیچ الزامی نبود و حتی موضوع حجاب مطرح نمی‌شد، در تظاهرات نیز بی حجاب‌ها حضور داشتند البته بی حجاب نه به مفهوم امروز که به معنای تقابل است، بلکه این قشر نیز در راهپیمایی‌ها شرکت کرده و شعار می‌دادند، حال سوال این است که چه شد که چنین شد؟   

مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: سوال دیگر آن است که چه می‌شود امروز در غرب حجاب بیش از پیش ترویج و اتفاقا از آن استقبال می‌شود؟ ما چه تصویر روشنی از واقعیت حجاب داریم؟ فهم ما از حجاب باید مبتنی بر آیات و روایت باشد اما سوال این است که آیا ما قرآنی عمل می کنیم؟ آیا نظام و حاکمیت در موضوع حجاب متزلزل نیست؟ اکنون هیچ عزم حکیمانه و مستدل در این عرصه وجود ندارد که نتیجه آن مباحث و درگیری‌هایی است که اکنون شاهد آن هستیم.

سنگری تصریح کرد: آیا با توجه به مسایل امروز جهان، مساله ما حجاب است یا داریم مساله می سازیم و فضای دروغین ایجاد می کنیم که انگار این مساله ماست؟ سوال دیگر آن است که در سیر اتفاقات اخیر خصوصا با بلوای سال ۱۴۰۱ چه شد که این اتفاق رخ داد و سبب این مسائل شد؟ به عبارت دیگر باید موضوع را تحلیل کنیم.

وی افزود: سوال دیگر این است که بدحجابی فارغ از این رخدادها محصول چه مسائلی است؟ آیا می‌تواند محصول ناآگاهی باشد؟ حتی از نظر تاریخی نیز بررسی کنیم در نگاره‌های تخت جمشید هیچ زن بی حجابی وجود ندارد، حتی در فیلم های قدیم اروپایی و آنچه که مربوط به کلیسا یا مسیح می بینیم هیچ زنی نیست که پوشش نداشت باشد.

مقوله حجاب نیازمند نگاه تربیتیِ هویتی و توجه به فرهنگ اقوام است

 

مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: بحران‌های روحی و خانوادگی امروز در مورد مساله حجاب نقش مهمی دارند، مرزهای بی‌حجابی و بد حجابی اصلا مشخص نیست، از سوی دیگر همان طور که سایر اساتید حاضر در نشست نیز اشاره کردند در فضای جغرافیایی کشور ما حجاب تعاریف متفاوتی دارد، برای مثال زنان بختیاری ما که موهایشان از دو طرف روی پیشانی است روایتگر یک پیام بوده و موید آن است که یک زن ازدواج کرده است.

وی با بیان اینکه ما به واقعیات زن توجه نکردیم، افزود: من از سال ها قبل می‌گفتم اجازه دهید که دختران ما چادرهای رنگی و گلدار بپوشند، چه اجباری داریم که بگوییم چادر به رنگ مشکی باشد؟ ما به روحیه تنوع طلبی و خاص زن که خودنمایی و جذب کردن است، میدان نداده‌ایم لذا با رفتارهای افراطی مواجه شده‌ایم؛ به یاد می‌آورم که یکبار در حرم امام رضا (ع) یک بانوی لبانی وارد شد و مانتویی کاملا پوشیده داشت اما به او اجازه ورود ندادند مگر اینکه چادر بر سر بگذارد.

سنگری با تاکید بر اینکه باید فرصت خود نقدی را در موضوع حجاب فراهم آوریم، تصریح کرد: باید انگاره‌های خود را در مورد این مسائل بازخوانی کنیم؛ برای مثال بحران‌های اقتصادی که در جامعه داریم ما را در مواجهه با کشف حجاب خلع سلاح می‌کند، مثلا گاهی وقتی سوار تاکسی می شوم و بحث می شود می گویم کاری به جمهوری اسلامی ندارم و حجاب اول فرمان خداوند است، مسافران در مقابل این دیدگاه می گویند: می‌دانم فرمان خداست اما من لَج دارم و لَج کرده‌ام؛ به نظر من کاویدن علل این مسایل می‌تواند در حوزه حجاب راهگشا باشد.