کتاب هایی که درغرفه پژوهشگاه مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفت چه بود؟

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مقام معظم رهبری از غرفه پژوهشگاه در نمایشگاه کتاب بازدید کردند.

معظم له طبق عادت همیشگی غرفه ای را برای استراحت، جلوس و تورق آثار انتخاب کردند که برای دومین بار افتخار میزبانی از آن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شد.

ایشان در این توقف نیم ساعته برخی آثار پژوهشگاه را مورد دقت نظر قرار داده اند که از این بین کتاب های‌ فقه و مصلحت و روش شناسی اجتهاد دو کتاب نوشته آیت الله ابوالقاسم علیدوست، قاعده الواحد نوشته حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن قدردان قراملکی، الحاد جدید نوشته حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا شاکرین و مجموعه چلچراغ حکمت مورد توجه ایشان قرار گرفت.

به همین بهانه در این بخش به معرفی این آثار ارزشمند خواهیم پرداخت:

فقه و مصلحت نوشته آیت الله ابوالقاسم علیدوست

روش شناسی اجتهاد نوشته آیت الله ابوالقاسم علیدوست

قاعده الواحد نوشته حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن قدردان قراملکی  
گفته شده است که قاعدهٔ «الواحد» از قواعد عقلی و فلسفی است که فلاسفه برای آن ادعای بداهت کرده‌اند، اما این قاعده در علم کلام با چالش‌های مختلفی مواجه شده است. در کتاب قاعده الواحد از دیدگاه متکلمان، جایگاه این قاعده در علم کلام و دیدگاه‌های موافقان و مخالفان و ادله آنان تحلیل و بررسی شده است. فرضیهٔ کتاب حاضر، پذیرش قاعدهٔ الواحد است که به‌موجب آن فقط یک معلول مباشر از خدا صادر شده است، اما با رویکرد عرفانی و حکمت متعالیه روشن خواهد شد که اصولاً خلق و ایجاد، نه از عدم بلکه به‌معنای صدور یا تجلی از حق تعالی است. فرضیهٔ رقیب رد و انکار قاعدهٔ الواحد و قول به صدور کثیر از خداست که مبنای آن امکان خلقت از عدم است که بر آن لوازمی مترتب می‌شود که صحت یا سقم آن در کتاب بررسی شده است.

الحاد جدید نوشته حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا شاکرین«جان لنوکس» معتقد است قوانین طبیعی چگونگی رخ‌دادهای فیزیکی را بیان می­‌کنند، نه چرایی وجود آنها را. قانون توصیف­‌گر و پیش­‌بینی کننده است، نه آفریننده.
اگر به­‌جای تبیین جهان، از ما خواسته ­شود موتور جت را تبیین کنیم؛ آیا باید آن را با لحاظ کردن مخترعش آقای «فرانک ویتل» توضیح دهیم، یا مثل «هاوکینگ» مخترع و سازنده را کنار زده، از مردم بخواهیم بین «ویتل» و قوانین فیزیکی یکی را انتخاب کنند؟ تبیین کامل در گرو هر دو سطح از تبیین است. قوانین فیزیکی می­‌توانند توضیح دهند موتور جت چگونه کار می­‌کند، اما نمی‌توانند بیان کنند که از کجا آمده است!
کتاب الحاد جدید؛ بررسی و نقد در فیزیک و زیست‌شناسی معاصر اثر حجت الاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین، که هر جلد با قیمت ۲۸۰۰۰۰ تومان راهی بازار نشر شد.
علاقمندان جهت تهیه کتاب و یا اطلاعات تکمیلی می‌توانند به وبگاه رسمی سازمان انتشارات پژوهشگاه به نشانی: www.poiict.ir مراجعه کنند.

چلچراغ حکمت کانون اندیشه جوان

چلچراغ حکمت بهترین راهکار برای دریافت نظام فکری و اندیشه شهید مطهری است و برای طلاب و دانشجویانی که شاید خیلی حوصله مطالعه همه آثار این اندیشمند بزرگ را نداشته باشد، بهترین راهکار است و بدین گونه مخاطب می‏تواند در یک دفتر و در کوتاهترین و مطمئن‏ترین شکل، به موضوع مورد علاقه خود دسترسی پیدا کند و آن را مطالعه نماید. خلاصه اینکه، مجموعه «چلچراغ حکمت» را مطالعه کنید که پلی است برای شناخت نظام فکری و اندیشه اصیل اسلام.