امروز افکار عمومی باید از سوی‌ اصحاب ادیان آگاه شوند

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، هم اندیشی بین المللی اصحاب ادیان و مساله غزه صبح سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تهران برگزار شد. در بخش دیگری از این هم‌اندیشی حاخام «یونس حمامی لاله زار» به سخنرانی پرداخت.
رهبر دینی جامعه کلیمیان ایران در ابتدای سخنرانی خود با بیان اینکه در همه ادیان بعد از توحید و یگانگی خداوند، مساله کرامت مطرح می‌شود، اظهار کرد: با توجه به این اندیشه هیچ فردی نباید خود را نسبت به دیگری برتر بداند، همه انسانها از یک آدم شکل گرفتند، بنابراین کسی که باعث نجات انسانی شود گویا همه جهان را نجات داده است و برعکس آن نیز صدق می کند یعنی اگر کسی فردی را بکشد گویا همه انسان ها را کشته است.

وی افزود: متاسفانه در دنیای امروز ما با سواستفاده هایی که از ابزار تبلیغاتی می شود حتی اگر چیز با ارزشی از جمله دین وجود دارد، استعمارگران باز هم دیدگاه خود را  گسترش می دهند، اکنون هفت ماه است که درگیری گسترده در غزه وجود دارد در حالی که اخلاقِ و مرام و همه قوانین دینی و بین المللی، هدف گرفتن بیمارستان ها و مدارس و مراکر غیرنظامی را بر نمی تابند و تایید نمی کنند اما گویا در این جنگ هدف کشتن افراد است.

حاخام حمامی لاله زار گفت: در سفر تثنیه تورات آیه ۱۹ و ۲۰ حتی در مورد محیط زیست صحبت شده و این مساله که اگر در جنگ بودی درخت میوه و درخت خوراکی را قطع نکن، این رویکرد در دین ما مطرح شد است، حالا چه رسد که این مساله در مورد جان یک انسان باشد که ارزشی والا دارد.

وی افزود: یهودیت با سابقه تاریخی بیش از ۳۳۰۰ سال، با مردمان و ادیان مختلف در تعامل بود و کشور ایران نمونه بارزی از این موضوع است، یهودیان قبل و بعد از اسلام در ایران حضور داشتند و خصوصا با آمدن اسلام با توجه به مشابهاتی که بین هر دو دین از جنبه های مختلف و حتی فقهی وجود داشت، به همدلی و همزیستی با یکدیگر رسیدند.

حاخام حمامی لاله زار ادامه داد: صهیونیسم طی ۱۰۰ سال اخیر با استفاده از جریانی که بیشتر ابعاد سیاسی دارد قدرت یافته و می خواهد خود را در دنیا به عنوان نماینده یهودیان معرفی کند، در حالی که اولین مخالفت با صهیونیست از سوی یهودیان بود.
وی تصریح کرد: متاسفانه طی هفت ماه اخیر درگیری هایی که بیش از ۷۰ سال جریان داشت شکل جدیدی به خود گرفته است، اسرائیل شکست سنگینی در غزه خورد، اما با حمایت هایی که آنها از سوی کشور آمریکا و کشورهای اروپایی دارند این جنگ ادامه یافت و قلب هر انسان آزاده ای را به درد می‌آورد، متاسفانه دولت ها هیچ اقدامی در مقابله با این جریان نداشتند، مگر اینکه تحت تاثیر و فشار افکار عمومی دنیا اتفاقی بیفتد و آتش‌بس انجام شود.

حاخام حمامی لاله زار گفت: این وظیفه تک تک ادیان است که روشنگری واضح تری داشته باشند، حتی در آمریکا که نهضت دانشگاهی در آن آغاز شده است، امروزافکار عمومی باید از سوی ادیان آگاه شوند و شاید تحت این فشار افکار عمومی شاهد همزیستی مسالمت آمیز بین همه ادیان باشیم.