لزوم نگاه و شناخت عمیق به مساله فلسطین

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، هم اندیشی علمی قدس الامه؛ تأملی بنیادین با مشارکت گروه سیاست پژوهشگاه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدکاظم سیدباقری مدیر گروه سیاست پژوهشگاه نیز در این هم اندیشی علمی گفت: فلسطین امروزه نه تنها مساله اول جهان اسلام بلکه مساله اول انسانیت است و ما از حدود ۱۵۰ سال اخیر به این سو با یک میهمان ناخوانده‌ای به نام غرب در جهان اسلام روبرو بودیم که این میهمان بیشتر در جهت سود جویی خودش بوده و در ادامه آن مسیر زمینه‌های شکل گیری یک دشمن تحمیل شده در جهان اسلام نیز از سوی غرب فراهم شد.

وی افزود: حضور این دشمن تحمیل شده منجر به قتل‌ها و کشتارها و آوارگی‌ها شده است و از سوی دیگر تقابل‌هایی میان جهان عرب و اسرائیل بوجود آمد که برای نمونه جنگ ۶ روزه به نحوی سبب تحقیر مسلمانان شد و دستاورد مثبتی هم برای آن‌ها نداشت.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: از اینجا بود که مردم فلسطین آهسته آهسته با توجه به جنایت‌ها و خیانت‌های برخی کشورهای عربی دیدند که کسی به داد آن‌ها نمی‌رسد و گره مشکلات آن‌ها فقط به دست خودشان باز می‌شود و انتفاضه مردمی اول و دوم شکل می‌گیرد و قدم به قدم گروه‌های مبارز فلسطینی شکل می‌گیرند.

وی عنوان داشت: برای اسرائیل امنیت از همه جهت مهم است که با حضور رزمندگان و عملیات ۷ اکتبر این مساله شکسته شد و آن امنیت پوشالی فروریخت و این مساله و جنایتهای رژیم صهیونیستی در شش ماه گذشته، نه تنها فلسطین را از مساله جهان عرب خارج کرد بلکه تبدیل به مساله جهان اسلام کرد و با توجه به وجدان‌های بیدار جهان تبدیل به مساله اول انسانیت کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدباقری با بیان اینکه مساله فعلی جنگ رسانه هاست اظهارداشت: برای اینکه به شناخت درست و دقیق از مسائل برسیم چاره‌ای نداریم که به جنایات اسرائیل و مسائل پیرامون آن به طور دقیق و حساب شده عمق ببخشیم.

وی بیان داشت: اگر کشورهای غربی و قدرت‌های بزرگ راهبردی به نام امنیت اسرائیل دارند تا نگهبان و تأمین کننده منابع آن‌ها باشد ما نیز باید این را در ذهن خودمان برجسته کنیم که از نگاه‌های شعاری و احساسی گذر کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: با همه پشتیبانی‌های آمریکا از اسرائیل یک شکافی بین عقیده آن‌ها در مساله تأمین امنیت توسط اسرائیل بوجود آمد و دیدیم که آمریکا دیگر به ادامه جنگ رأی نداد و این نشان می‌دهد که اسرائیل دیگر نمی‌تواند تأمین کننده خواسته‌های آمریکا برای منطقه باشد.