حفاظت از دستاوردهای ماه مبارک رمضان

حفاظت از دستاوردهای ماه مبارک رمضان

نوشتاری از حجت الاسلام دکتر غلامرضا پیوندی مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه

از مهم‌ترین وظایف روزه‌داران حفظ دستاوردهای ماه مبارک رمضان است؛ همان طوری که خداوند متعال به همه ما دستور داد شما حافظ نمازتان باشید؛ « حاِفظُواْ عَلَى ٱلصَّلَواتِ وَٱلصَّلَوهِ ٱلوُسطَى وَقُومُواْ لِلَّهِ قاِنتِینَ (بقره/ ۲۳۸)

بر تمام نمازها و به خصوص نماز میانه [که بر اساس پاره اى از روایات، نماز ظهر است] محافظت و مراقبت کنید، و [در حال طاعت و عبادت] فروتنانه براى خدا بپا خیزید.

یا خداوند در اوصاف مومنین فی فرماید: « و عَلی صَلَواتِهِمْ یُحَافِظُونَ»،

به نظر می رسد این امر اختصاصی به نماز ندارد بلکه خداوند آن را به عنوان رکن اساسی دین به عنوان تمثیل ذکر کرده است؛ درباره روزه هم همین دستور هست!

اینها به عنوان تمثیل ذکر می‌شود نه به عنوان تعیین؛ یعنی اگر در قرآن فرمود مواظب نمازتان باشید این اختصاصی به نماز ندارد، باید مواظب «عبادت» بود که این عبادت اثر خاص خودش را داشته باشد، منتها چون نماز عمود دین است درباره نماز وارد شده است «حافِظُوا عَلَیٰ الصَّلَوَاتِ» وگرنه روزه هم همین طور است که ما موظفیم حافظ و محافظ روزه‌مان باشیم.

حفظ درباره بحث‌های عبادی حفظ متقابل است نه یک جانبه! یک وقت است انسان امانتی مانند یک ظرف را حفظ می‌کند تا نشکند این حفظ متقابل نیست اما وقتی یک چراغی در دست اوست در شب تاریک و ظلمانی این حفظ، حفظ متقابل است؛

 یعنی اگر کسی چراغ را مواظب بود و آن را حفظ کرد چراغ هم او را حفظ می‌کند و راه را به او نشان می‌دهد! عبادتها این طور است واقعاً آدم را از هر خطری حفظ می‌کند.

ما در ماه مبارک رمضان گذشته از روزه ؛ مناجات و شب زنده‌داری و دعا هم داریم.

دعا یک اصل است! در ماه مبارک رمضان برای روزش برای شبش برای سحرش برای هنگام افطارش برای تمام این فرصتهای مناسب دعای مخصوص دستور داده شده چرا که دعا عبادت است و سهم تعیین کننده‌ای در زندگی در کنار تلاش و کوشش و برنامه‌ریزی، دارد؛

در نتیجه حفاظت از دستاوردهای ماه رمضان حفاظت از دعا و سحر خیزی و مناجات و ارتباط مداوم با خداست.

نقش عباداتی همچون دعا و روزه این است که آنچه در درون انسان هست را شکوفا می‌کند، آن وقت هم انسان روزه را حفظ کرده و هم روزه او را حفظ کرده است

– دستاورد مهم دیگر ارتباط خاص و ویژه با امام عصر است و انس داشتن به یاد او

– دستاورد دیگر انس با قرآن است

ان‌شاء‌الله تا ماه مبارک رمضان بعدی همه ما هم حافظان صوم باشیم و هم صوم حافظ ما باشد.