آغاز حرکت قرآنی حوزه علمیه از زمان علامه طباطبایی(ره)

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه در حاشیه سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا به اهمیت و جایگاه قرآن کریم در حوزه‌های علمیه برادران و خواهران طی سال‌های اخیر پرداخت و اظهار کرد: حوزه علمیه از زمان علامه طباطبایی حرکت قرآنی‌اش را به نحو شایسته‌ای آغاز کرد و آن را از حاشیه به متن آورد.

نویسنده کتاب «همگام با وحی» افزود: انقلاب اسلامی به عنوان یک فرصت، شتاب‌دهنده این حرکت عظیم قرآنی در حوزه علمیه بود و شخصیت‌هایی همچون شهید صدر و آیت‌الله معرفت، حلقه‌های مفقوده‌ای را اضافه و پر کرده و زنجیره فعالیت‌های قرآنی در حوزه را تکمیل کردند.

عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه ادامه داد: مشاهده می‌کنیم حوزه از ابتدای دهه ۷۰ رشته تفسیر را در برنامه‌ریزی‌های خود فعال و شاخه‌های مختلف تفسیر در حوزه رشد کرد، هم اکنون ۹ رشته در سطح چهار حوزه داریم که ۳۲ گرایش برای آن تعریف شده و همچنین ۵ رشته در سطح سه در حوزه داریم که کاملاً نشان می‌دهد حوزه نسبت به فعالیت‌های قرآنی یک جهش معناداری را دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور بیان کرد: آثار بزرگان حوزه در حال حاضر در منابع تحصیلی و تحقیقی همه دانشگاه‌های مادر و دانشگاه‌های قرآنی استفاده می‌شود و غالباً نیز منبع اصلی هستند. خوشبختانه استقبال خوبی از فعالیت‌های قرآنی حوزه در این سال‌ها شاهدیم.

عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه  اظهار کرد: یک عرصه تحولی دیگر که در کشور و حوزه مشاهده می‌شود، ارتباطی هست که بین رشته‌های علوم انسانی اجتماعی و قرآن برقرار شده و در این ارتباط بحث مربوط به علوم انسانی قرآن‌بنیان خیلی نشاط گرفته و طولی نخواهد کشید که بخش فعالیت‌های قرآنی ما در حوزه‌های تخصصی علوم انسانی، اجتماعی هم به نحو شایسته‌ای توسعه یابد.