امضای تفاهم نامه همکاری با شورای عالی مناطق آزاد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، این تفاهم‌نامه همکاری به‌منظور پیوست نگاری فرهنگی و اجتماعی طرح های سرمایه گذاری مناطق آزاد، بین «آیت‌الله علی‌اکبر رشاد» رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و «حجت‌الله عبدالملکی» مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منعقد شده و به امضاء طرفین رسید.

آیت الله علی‌اکبر رشاد رئیس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این نشست گفت: در شرایطی که کشور در تهاجم فرهنگی قرار گرفته است ما همچون اقتصاد مقاومتی نیازمند فرهنگ مقاومتی هستیم ، فرهنگ بایستی مقاوم شود تا خانواده ها بتوانند در تهاجم فرهنگی ای که رخ داده است سالم زندگی کنند. در این خصوص به سازمان های دولتی نامه زده ایم که بیایند و از ظرفیت های پژوهشگاه در حوزه پیوست نگاری فرهنگی استفاده کنند. همچنین مناطق آزاد به لحاظ موقعیتی که دارند بیشتر در معرض آسیب‌های فرهنگی هستند و همین موضوع مسئولیت کار را در این مناطق دو چندان می‌کند.

رئیس پژوهشگاه ، در ادامه علاوه بر همکاری در زمینه پیوست‌های فرهنگی ـ اجتماعی در پروژه‌های مناطق آزاد از آمادگی کامل کمیته اقتصادی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برای کمک به سازمان‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خبر داد.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز در این نشست با بیان اینکه در دولت سیزدهم موضوع فرهنگ و مسئولیت‌های اجتماعی از اهتمام ویژه برخوردار است، گفت: بر اساس تصویب نامه هیئت وزیران مقرر است ۱۰ درصد بودجه سازمان‌های مناطق آزاد کشور به حوزه‌های فرهنگی و مسئولیت‌های اجتماعی اختصاص یابد.

حجت‌الله عبدالملکی افزود: با توجه به اینکه در مناطق آزاد کشور بیش از یک میلیون و صد هزار نفر جمعیت ساکن حضور دارد، به همین منظور به دنبال ایجاد جهشی برای ارتقاء موضوعات فرهنگی و اجتماعی در این مناطق هستیم.

این تفاهم‌نامه همکاری در ۹ ماده و دو تبصره تنظیم شده است، که از جمله اهداف آن می‌توان به تدوین پیوست فرهنگی اجتماعی  طرح‌های کسب‌وکار، صنعت و تولید، تجارت بین‌الملل، بهداشت و سلامت، گردشگری، فرهنگی هنری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و همچنین تدوین برنامه جامع فرهنگی‌ اجتماعی سازمان‌های ستادی و اجرایی دبیرخانه و مناطق اشاره کرد.