چرا مقام معظم رهبری روی حضور مردم در انتخابات تأکید دارند؟

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، رهبری در سخنان اخیر خود درباره انتخابات مجلس، چهار عنصر اساسیِ مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت را مورد تأکید قرار دادند و همین امر موجب شد تا همشهری آنلاین برای بررسی بهتر و بیشتر نظر ایشان در قبال مقوله انتخابات با حجت‌الاسلام دکتر سیدسجاد ایزدهی، رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه گفت‌وگویی داشته باشد:

دو عنصر برای بقای حکومت‌ها

ایزدهی در ابتدا گفت: اصولا هر حکومتی برای استمرار حیات خود به دو عنصر پویایی و پایایی محتاج است. به عبارتی حکومت‌ها اگر نتوانند بنا به گذر زمان تحول پیدا کنند و از طرفی بقای خود را تضمین سازند نمی‌توانند حیات و ادامه‌دهندگی خود را ببینند. این مسأله شامل جریانات و احزاب سیاسی نیز می‌شود، یعنی باید آن‌ها از طرفی آرای مردمی را در بلند مدت جذب کنند و از طرف دیگر بنا به شرایط زمانی نیازهای اصلی را سنجیده و به آن‌ها التفات داشته باشند. اصولا حکومت‌ها چه در گذشته و چه در حال حاضر زمانی بقای خود را تضمین شده می‌بینند که آحاد مردم پایِ کار آن‌ها باشند و حتی برای این حکومت‌ها هزینه کنند. این حضور و ارتباط مردم باعث می‌شود از طرفی دشمن تجاوز به کشور نکند و حکومت‌ها را از بین نبرد و از طرف دیگر نتیجه‌اش تحول و پیشرفت جامعه است.

مردم صاحبان نظام باید باشند

وی افزود: نظام سیاسی هر کشوری به شرط حضور و پشتیبانی از سوی مردم حفظ خواهد شد. امروزه ایران شاید از لحاظ اقتصادی و سیاسی با چالش‌هایی مواجه شده باشد، اما حقیقت آن است که مردم، جمهوری اسلامی را می‌خواهند و این مسأله چیزی است که در طول این چهل و اندی سال در برهه‌های مختلف ثابت شده است. موضوع مردم‌سالاری دینی که همواره مورد تأکید امام خمینی و رهبری معظم است، مبنی بر این انگاره است که مردم صاحبان نظام باید باشند و برای آن تلاش کنند. اصلا یکی از علل ماندگاری جمهوری اسلامی این است که فرض بر آن بوده که مردم صاحبان نظام هستند و اینان به سمت و سوی این حکومت جهت می‌دهند.

دو کارکرد مهم حضور مردم در انتخابات

به گفته رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه، مقام معظم رهبری دقیقا بنا به همین موضوع است که دو کارکرد برای مردم در مشارکت انتخابات قائل است. اول رفع استبداد، چون ملاک در انتخابات مردم است، نه شخص، لذا در چنین فضایی برعکس دیکتاتوری فردمحور مثل سلطنت یا دیکتاتوری سیستمی، مردم شاخص قرار می‌گیرند. دوم اینکه چون در انتخابات و مشارکت مردم، رأی با اکثریت است و آنان بر امری اتفاق نظر دارند، دیگر هرج و مرج صورت نمی‌پذیرد. امروزه نماد تصمیم‌گیری مردم در سیاست کشور انتخابات است و آن‌ها از این مجرا است که اراده خود را اعمال می‌کنند و افرادی را روی کار می‌آورند و یا جناحی را از قدرت کنار می‌زنند.

پیام حضور مردم در انتخابات به دشمن چیست؟

رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه در انتها اظهار کرد: رهبری در سخنان اخیر خود به چهار عنصر مهم در قضیه انتخابات اشاره کردند، مشارکت، امنیتِ انتخابات، رقابت و سلامت این روند. نقطه اتصال و پیوند این چهار عنصر را باید چنین دانست«حضور اکثریت جامعه، برای انتخاب فرد شایسته و تضمین پایایی و پویایی نظام». به عبارتی این چهار عنصر می‌گوید مردم در انتخابات شرکت کنند، برای آن‌ها امکان رقابت فراهم باشد، مسیر این رقابت سالم و به دور از فریب باشد تا امنیت انتخابات و کشور فراهم شود. حضور گسترده مردم در انتخابات یک پیام مهم دیگری هم دارد و آن این است که دشمن خارجی در این کشور جایگاهی نخواهد داشت.