نشست همکاری علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دانشگاه پلخانف روسیه در حوزه هوش مصنوعی

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چند تن از اعضای هیأت علمی و مسئولان مرکز رشد و خانۀ خلاق و نوآوری پژوهشگاه دوشنبه ۲۰ آذرماه سال جاری با اساتید دانشگاه اقتصاد روسی پلخانف به صورت آنلاین دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار دکتر مهدی رحیمی گیلانی رئیس مرکز رشد پژوهشگاه با اشاره به ساختار و پیشینۀ فعالیت‌های پژوهشگاه اذعان کرد فرآیند پیشرفت و نوآوری در پژوهشگاه توسط مرکز رشد و سایر بخش‌ها با جدیت پیگیری می‌شود و نیاز امروز حکمرانی به کاربست هوش مصنوعی در حکمرانی در دستورکار جدی مرکز رشد قرار دارد. مدیر مرکز رشد همچنین بر توسعۀ همکاری‌های میان دو دولت از طریق دانشگاه‌ها و نیز امضای تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران با مشاوران علمی رییس جمهور روسیه و نیز انعقاد موافقت‌نامه میان آکادمی ملی علوم روسیه با بنیاد ملی علم ایران تأکید کرد.

در ادامه حجت‌الاسلام دکتر قائمی‌نیا عضو هیأت علمی گروه معرفت‌شناسی پژوهشگاه  از امکان مثبت طراحی برنامه‌های مشترک میان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دانشگاه پلخانف برای برگزاری کلاس‌های مهارت‌افزایی پژوهش‌محور و نیز انتشار مقالات مشترک در نشریات علمی پژوهشی طرفین خبر داد. دکتر حسن بشیری عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی همدان نیز امکان همکاری در حوزه‌های خصوصی و دولتی را مثبت ارزیابی و در این راستا نکات خود را مطرح کردند. دکتر علیرضا ساعی پژوهشگر علوم شناختی و دبیر رویداد طرحی برای آینده: هوش مصنوعی و علوم انسانی مشخصاً حوزه امنیت سایبری را مورد توجه قرار داد و با بیان تفصیلی ویژگی‌ها و الگوهای امنیت سایبری و امکان استفاده از آن در حوزه‌های مختلف حکمرانی پیشاپیش از دستاوردهای پژوهشی روسیه در این زمینه استقبال کرد.

در ادامه تیمور سادیکوف، ناتالیا کاپیلووا و وادیم سالتیکوفسکی نکات خود را دربارۀ این همکاری مطرح کردند و امکان‌های برگزاری رویدادهای حضوری و آنلاین مشترک را برشمردند. در این راستا اساتید نام‌برده از پژوهشگران مرکز رشد دعوت کردند تا در رویداد هوش مصنوعی که ۲۰ و ۲۱ فوریه‌ سال آینده در مسکو برگزار می‌شود، شرکت به عمل آورند.