آخرین تلاش‌های سلطنت‌طلب‌ها برای بزک کردن پهلوی

به گزارش اداره روابط عمومی واطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به نقل از همشهری آنلاین، شبکه منوتو که به تازگی اعلام کرده بود به دلیل ضعف مالی احتمال دارد در بهمن‌ماه امسال برای همیشه این رسانه نزدیک به جریان سلطنت‌طلب‌ها را ببندد، در اقدامی عجیب مستندی اختصاصی را در چند قسمت تهیه کرده است که در آن به اقدامات و زندگانی سیاسی و امنیتی پرویز ثابتی پرداخته است. پرویز ثابتی، از مدیران ارشد سازمان امنیت و اطلاعات کشور در رژیم پهلوی است که به دلیل جایگاه حساس و مهم خود در اداره سوم ساواک نقش پررنگی در تقابل با انقلابیون پیش از انقلاب داشت. او قبل از انقلاب به خارج از کشور گریخت و چندان خبر خاصی از او در دسترس نبود و کم‌تر رسانه‌ای از این شخصیت مرموز ساواک سخن به میان می‌آورد. این وضعیت ادامه داشت تا سال ۱۴۰۱ که در کوران بلوای پاییز سال گذشته عکسی تازه از او توسط دخترش در فضای مجازی ترند شد. برای بررسی این اقدام سیستم رسانه‌ای اپوزوسیون سلطنت‌طلب در جهت تطهیر ساواک و شخص ثابتی با دکتر محسن ردادی، عضو هیات علمی گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه و پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

خشن‌تر از شاه در برخورد با انقلابیون

ردادی در ابتدا گفت: پرویز ثابتی مدیر اداره سوم ساواک بود. این بخش از مهم‌ترین ادارات ساواک بوده و موضوعاتی نظیر تقابل و خنثی‌سازی مبارزات انقلابی، بازجویی از شخصیت‌های انقلابی، شکنجه، نظارت بر کمیته ضدخرابکاری و اقداماتی از این دست زیر نظر پرویز ثابتی و افراد تحت امرش صورت می‌گرفت. از این جهت چهره و شخصیت ثابتی برای نه تنها نیروهای مسلمان انقلابی، حتی برای چپ‌های مارکسیست و التقاطی‌های سازمان مجاهدین هم سیاه و منفور است. در گزارشات نهادهای حقوق بشری در قبل از انقلاب، انگشت اتهام به سمت ساواک و شخص ثابتی به عنوان عوامل استبداد و خفقان دراز بوده، پس ادعای سرکوبگر بودن این چهره چیزی است که از نیروهای سیاسی ایرانی تا نهادهای بین‌المللی بدان اذعان داشتند. ثابتی حتی از شخص محمدرضا پهلوی هم در برخورد با انقلابیون خشن‌تر و سخت‌تر بود، جمله‌ای به او منتسب است که گفت:«انقلابیون زمانی شیر شدند که شکار گرگ ممنوع شد.»

قد و قواره ثابتی به قهرمان‌سازی نمی‌خورد

این پژوهشگر و مورخ تاریخ انقلاب اسلامی در پاسخ به ادعای شبکه منوتو که ثابتی را قصد دارد شخصی عدالت‌خواه و ضدفساد نشان دهد اظهار داشت: طبق گزارش‌هایی که توسط ساواک و سایر نهادهای ایرانی در اواخر عمر رژیم پهلوی منتشر شد، پرویز ثابتی جزو آن دسته از افرادی است که با پول بسیار زیادی از کشور فرار کرد. نگاهی به زندگی او در خارج از کشور و وضعیت خانوادگی‌اش این مدعا را ثابت می‌کند. او امروزه در آمریکا یک شرکت تجاری تأسیس کرده و خانواده‌اش در بهرین شرایط از لحاظ مالی به سر می‌برند، به طور مثال طبق اطلاعات به دست آمده دختر این شخص در یکی از گران قیمت‌ترین دانشگاه‌ها به تحصیل مشغول است. طبیعی است که این سرمایه و پول از دسترنج کارگری یا یک شغل معمولی به دست نیامده و قطعاً فسادی مالی و اقتصادی در کار است. لذا قد و قواره ثابتی به قهرمان‌سازی نمی‌خورد که منوتو بخواهد او را یک شخص ضد فساد معرفی کند.

وی افزود: حتی این چهره سیاه و منفور قاعدتاً باید برای سلطنت‌طلب‌ها هم ناخوشایند باشد، چرا که در لحظه تنهایی محمدرضا پهلوی و در اواخر عمر این سلطنت مستبد، او به جای دفاع و وفاداری به اربابش پول‌های کلانی را به جیب زد و مملکت را ترک کرد.

تطهیر ثابتی آخرین دست‌وپا زدن‌های سلطنت‌طلب‌ها برای بزک کردن چهره پهلوی است

محسن ردادی در جهت تبیین چرایی حضور این چهره بعد از سال‌ها در رسانه گفت: به نظر می‌رسد ثابتی در فضایی که دروغ‌گویی به آسانی همه‌گیر می‌شود فرصتی پیدا کرده تا دست‌های خون‌آلودش را بشوید و خود را چهره سفید و مطهری نشان دهد. پرویز ثابتی از لحاظ شدت جنایات در وضعیتی قرار دارد که شاید آخرین نفر برای سفیدشویی منوتو به حساب آمده است. تطهیر ثابتی آخرین دست‌وپا زدن‌های سلطنت‌طلب‌ها برای بزک کردن چهره پهلوی است.