ضرورت مداخله بشردوستانه برای پایان دادن به کشتار زنان و کودکان غزه

ضرورت مداخله بشردوستانه برای پایان دادن به کشتار زنان و کودکان غزه
نوشتاری از حجت الاسلام والمسلمین محمد ملک زاده عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشگاه

محمد ملک زاده

رهبر معظم انقلاب، طوفان الاقصی را نتیجه خشم ملت مظلوم فلسطین علیه ظلم اشغالگران صهیونیست توصیف کردند. ظلمی که در طول ۷۵ سال اشغالگری بر ملت مظلوم فلسطین تحمیل شد، اکنون طوفان سهمگینی را برانگیخته که دودمان اشغالگران و حامیان آن را بر باد خواهد داد. گرچه رژیم کودک کش اسرائیل همچون گذشته تلاش می کند با به خاک و خون کشیدن زنان و کودکان فلسطینی انتقام خود را از مبارزان فلسطینی بگیرد و از این طریق سرپوشی بر شکست و رسوایی خود در مقابل مبارزان فلسطینی گذارد اما تبعات و آثار این شکست از نگاه کارشناسان و تحلیل گران سیاسی در حدی است که هرچند با کشتار زنان و کودکان مظلوم در نهایت راهی جز پذیرش شکست نخواهد داشت. در این رابطه توجه به چند نکته که مورد توجه رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت حائز اهمیت است:

  1. ضعف اطلاعاتی

طوفان الاقصی با حمله‌های پیشین مقاومت تفاوت‌های زیادی دارد. برای اولین‌بار نیروهای مقاومت با غافلگیری دستگاه جاسوسی صهیونیست‌ها، وارد سرزمین‌های اشغالی شده و تعداد زیادی نیروی نظامی را به هلاکت رسانده و یا اسیر کردند. در این عملیات ترکیبی، به طور همزمان حمله‌های موشکی، پهپادی، سایبری و… هم انجام شد و تعداد زیادی کشته و مجروح روی دست صهیونیست‌ها گذاشت. تعدادی از فرماندهان بلندپایه رژیم صهیونیستی در خواب به اسارت نیروهای مقاومت فلسطینی درآمدند! نیروهای مقاومت همچنین در اقدامی بی‌سابقه به حداقل هفت شهرک صهیونیست‌نشین نفوذ کردند که یک شکست تمام عیار امنیتی و اطلاعاتی برای رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود.

  1. آسیب پذیری و ضعف نظامی اسرائیل

با وجود حمایت های گسترده آمریکا و اروپا از رژیم صهیونیستی و صرف هزینه های سنگین برای به روز رسانی تجهیزات نظامی و در اختیار گرفتن پیشرفته ترین تسلیحات پدافندی و آفندی، در عملیات گروه های فلسطینی علیه اسرائیل میزان آسیب پذیری این رژیم آشکار گردید. در این عملیات مراکز نظامی و استراتژیک، نیروگاه های بزرگ و تاسیسات حیاتی اسرائیل توسط موشک های به ظاهر ساده اما تخریب گر فلسطینی مورد حمله و آسیب جدی قرار گرفت. تانک‌های مرکاوای نسل ۴ این رژیم با پهپادهای ارزان قیمت فلسطینی نابود شد. فیلم های منتشر شده نشان میدهد که نیروهای فلسطینی در برابر رژیم پرادعا و تا بن دندان مسلح اسرائیل با تجهیزات ساده و ابتدایی مانند موتورسیکلت به دل بیابان زدند و خود را به شهرها و شهرک های صهیونیستی رساندند و تعدادی از پایگاه های نظامی اسرائیل را با سهولت تصرف کردند.

تصاویر منتشرشده در روزهای نخست عملیات، تسخیر کامل پایگاه‌های زرهی ارتش رژیم صهیونیستی در جریان عملیات طوفان الاقصی توسط نیروهای مقاومت فلسطین را نشان داد که شکستی بزرگ و بی سابقه در عمر منحوس این رژیم به شمار می رود. این تصاویر بیانگر آن است که نظامیان رژیم صهیونیستی از ترس مواجهه با رزمندگان مجاهد فلسطینی به سرعت پایگاه‌های نظامی خود را با ده ها فروند تانک و سایر تجهیزات رها نموده و فرار کردند که نشان از میزان بالای آسیب پذیری و ضعف اسرائیل با وجود تمام ادعاهای تبلیغاتی است؛ بطوری که کارشناس فرانس ۲۴ با اذعان به ضعف اسرائیل در گزارش خود از این عملیات گفت: اسرائیل برای کشورهای عربی تصویری از خود ترسیم کرده بود که قدرت بزرگ نظامی و اطلاعاتی است و میخواهد از آنها در مقابل ایران حمایت کند اما با اتفاقی که پس از این عملیات افتاد این تصویر فرو ریخت!

  1. مخالفت جهان اسلام با دولتهای سازشکار و حاکمان غربگرا

با آغاز عملیات گروه های فلسطینی، برخی حاکمان غربگرا و یا دولتهای وابسته به غرب در اولین واکنش با محکوم کردن مقاومت فلسطین خواستار توقف فوری تنش با اسرائیل شدند! این در حالی است که خروش امروز نیروهای مقاومت علیه رژیم اشغالگر قدس پاسخی به جنایات دهها ساله این رژیم کودک کش علیه مردم مظلوم فلسطین است. این خیزش هیچ گاه به امر حاکمان راحت طلب، سازشکار و حامی غرب نبوده که با دستور آنان متوقف شود. خروش گسترده مردم جهان اسلام در ایران و عراق و یمن و… در حمایت از مقاومت فلسطین و ابراز انزجار از جنایات اسرائیل نشان می دهد دولتهای غربگرا در جهان اسلام راهی برخلاف منافع و مصالح ملی خویش انتخاب کرده اند و مردم این کشورها هرگز موافق عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی که از سوی دولتهای سازشکار انجام می شود، نیستند.

  1. ضرورت مداخله بشردوستانه

کشتار وحشیانه و بی امان رژیم اشغالگر قدس علیه زنان و کودکان فلسطینی در صورت تدوام، ضرورت دخالت جریان مقاومت جهت جلوگیری از تداوم جنایات بر اساس اصل بین المللی مداخله بشردوستانه را روشن می نماید. اصل مداخله بشر دوستانه در حقوق بین الملل عبارت است از «استفاده یا تهدید به نیروی نظامی توسط یک دولت (یا دولتها) در آن سوی مرزها با هدف پایان دادن به نقض شدید و گسترده حقوق بشر در کشوری که مرتکب جنایت جنگی شده باشد». بر اساس تعاریف بین المللی هدف از مداخلات بشردوستانه، کاهش بدترین اشکال رنج و نجات کشور یا ملتی است که توسط یک نیروی خارجی متجاوز مورد حمله قرار گرفته است. شرایط امروز غزه بدترین نوع نقض حقوق بشر، نسل کشی و کشتار زنان و کودکان بی دفاع در مقابل چشم جهانیان است از این رو ضرورت مداخله بشردوستانه برای پایان دادن به این جنایات به صورت فوری احساس می شود.

  1. هشدار به دشمنان نظام جمهوری اسلامی

عملیات کوبنده گروه های مقاومت فلسطینی علیه رژیم اشغالگر قدس علاوه بر اینکه پاسخی به تهدیدات مکرر این رژیم پوشالی و حامیانش علیه جمهوری اسلامی است، هشداری به سران وابسته ای که در این ایام در فکر عادی سازی روابط با این رژیم در حال فروپاشی بودند نیز می باشد. کسانی که در پناه این رژیم جعلی ایران را تهدید می کنند باید از شکست تحقیرآمیز امروز اسرائیل عبرت بگیرند…