طوفان الاقصی یک استراتژی تهاجمی در برابر عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بود

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نشست علمی با موضوع “طوفان الاقصی؛ پیامدها و راهبردها“ چهارشنبه ۲۶ مهرماه جاری توسط گروه سیاست پژوهشگاه با همکاری مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و انجمن مطالعات سیاسی حوزه برگزار شد.

این نشست علمی با حضور بلال اللقیس (استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسایل سیاسی و فرهنگی از کشور لبنان)، حجت الاسلام دکتر سیدسجاد ایزدهی رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه، دکتر مختار شیخ حسینی(رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) و حجت الاسلام دکتر محمد ملک‌زاده (عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه) دنبال شد.

در ابتدا حجت الاسلام ملک‌زاده ضمن عرض تسلیت به مناسبت اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در قتل‌عام زنان و کودکان و بیماران در بیمارستان المعمدانی غزه و جنایات دیگر این رژیم در مقدمه‌ای درباره طوفان الاقصی و آثار و پیامدهای آن توضیح داد:

روز ۲۰ شهریور سال جاری، کنفرانسی در دانشگاه رایشمن هرتزلیا واقع در اراضی اشغالی برگزار شد. «دیوید بارنیا» رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد)  یکی از سخنرانان این مراسم بود. او در سخنرانی خود با تهدید مستقیم ایران اعلام می کند که زمانش رسیده ایران به گونه‌ای متفاوت تاوان دهد. منظور رئیس موساد، عملیات در عمق خاک ایران و در قلب تهران برای ترور مقامات ارشد بود. همزمان تهدیدات متعددی هم علیه حزب الله لبنان و مقاومت فلسطین مخابره میشد. در شرایطی که همه منتظر اقدامی از سوی اسرائیل علیه ایران و جریان مقاومت بودند، نیروهای مقاومت محصور در غزه، زیر چشم نهادهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در حال طراحی و تدارک یک زلزله بزرگ در تاریخ اشغالگری ۷۵ ساله صهیونیست‌ها قرار داشتند. منطقه غزه از سال ۲۰۰۷ در محاصره کامل زمینی-هوایی و دریایی رژیم صهیونیستی است. ساعت صفر عملیات، ۶:۲۹ دقیقه صبح ۱۵ مهرماه بود که برای اولین بار یک عملیات ترکیبی در سه حوزه زمینی، دریایی و هوایی توسط فلسطینی‌ها علیه اشغالگران طراحی و اجرایی شد. رزمندگان غزه از حصار امنیتی که به گفته خودشان «پیچیده ترین پروژه» ساخته شده توسط نهادهای نظامی اسرائیل و پیشرفته‌ترین مرز ساخته شده روی کره زمین از منظر تکنولوژی توصیف شده عبور می کنند و رژیم اشغالگر را با یک شوک تاریخی مواجه می سازند. این عملیات در حالی رخ داد که ارتش رژیم صهیونیستی همواره در حالت آماده باش بود و حتی از ماهها قبل در تدارک حمله به جریان مقاومت قرار داشت و غزه و حزب الله و ایران را مستقیما تهدید می کرد. این مساله اهمیت ویژه این عملیات را نشان می دهد و قطعا آثار و پیامدهای بسیاری به دنبال داشته که در این نشست علمی به آن خواهیم پرداخت. همچنین اساتید نشست راهبردهایی را پیرامون چگونگی مواجهه با پیامدهای این رویداد تاریخی و در برابر اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی در کشتار غیرنظامیان و زنان و کودکان انجام میشود، مورد توجه قرار خواهند داد.

استاد بلال اللقیس استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسایل سیاسی و فرهنگی از کشور لبنان  ضمن آرزوی پیروزی برای جبهه مقاومت و سلامت و آزادی مردم مظلوم فلسطین گفت:

طوفان الاقصی را می توان علاوه بر ضربه به پیکره رژیم صهیونیستی یک استراتژی تهاجمی در برابر سیاستهای امریکایی عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در منطقه تحلیل کرد. این رویداد یک ضربه شدید اطلاعاتی به آمریکا و رژیم صهیونیستی است که نتوانستند وقوع آن را پیش بینی کنند. طوفان الاقصی از فلسطین اغاز شد اما منافع آمریکا را در کل منطقه هدف قرار خواهد داد.در ظاهر افتخار پیروزی این عملیات برای گروه های فلسطینی است اما در واقع کل جریان مقاومت احساس پیروزی می کنند.

وی افزود: نباید اجازه داد که واکنش ملتهای اسلامی به جنایات اسرائیل در غزه در حد احساسات باقی بماند بلکه باید آن را به استراتژی کلان مقاومت علیه رژیم صهیونیستی تبدیل کرد. این درحالی است که ملتهای جهان اعم از مسلمان یا غیر مسلمان با ملت مظلوم فلسطین همراه است. زیرا مساله فلسطین یک مساله انسانی است. بنابراین ما در یک معرکه انسانی، اخلاقی و تمدنی قرار داریم. ایران یک استثنا در جهان اسلام است که هم ملت و هم دولت همراه با مقاومت فلسطین هستند و از آن حمایت می کنند در حالی که در غالب کشورهای اسلامی مساله ملتها از دولتها جداست.

بلال اللقیس در نهایت تاکید کرد: نیروهای مقاومت باید یک جبهه واحد باشند و به صورت انفرادی عمل نکنند. مسئولیت مقاومت حفظ و گسترش این پیروزی است تا مساله قدس و ملت فلسطین به صورت کامل حل شود.

حجت الاسلام دکتر سیدسجاد ایزدهی رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه ضمن تسلیت کشتار مظلومانه زنان و کودکان غزه بحث خود را در سه محور ارائه کرد:

ایشان در محور اول به اصل و ماهیت مقاومت و تمایز آن با مقولاتی مانند جهاد و دفاع پرداخت. در محور دوم درباره سنتهای الهی در خصوص مواجهه با دشمنان و محور سوم بحثی درباره چشم انداز آینده فلسطین و راهبردهای آن ارائه کرد.

وی در ارتباط با محور اول مباحث خود گفت: در ادبیات فقهی ذیل جهاد سه واژه حرب، قتال و قتل هم قرار می گیرند. اما ماهیت جهاد با سه واژه دیگر تفاوتهایی دارد. جهاد مفهوم عام تری دارد. دو واژه دیگر دفاع و مقاومت هم هست. دفاع برای دفع شر موجود است و مقاومت به معنای ایستادگی در برابر سلطه جهت حفظ هویت است. مساله امروز در منطقه و جهان اسلام در قالب مقاومت تعریف میشود.

ایشان در ارتباط با محور دوم مباحث خود افزود: از جمله سنتهای غیرقابل تغییر الهی، پیروزی مستضعفان بر مستکبران است که البته باید شرایط آن فراهم شود. قرآن کریم می فرماید هرکه از دین خدا حمایت کند خداوند از او حمایت خواهد کرد. امروز منطق مبارزه در فلسطین منطق مقاومت مستضعفان در برابر مستکبران است. در چنین منطقی خداوند وعده پیروزی داده است.

رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی درباره چشم انداز آینده فلسطین و راهبردهای آن نیز گفت: آینده در امتداد حال و گذشته است. یک زمانی رژیم صهیونیستی نماد قدرت بود و در برابر کشورهای عربی به پیروزی رسید اما امروز در برابر یک گروه مقاومت هم توان مقابله ندارد. هم قدرت مقاومت افزایش یافته و هم قدرت اسرائیل و آمریکا تضعیف شده است. اطراف این رژیم اشغالگر را جبهه مقاومت فراگرفته و در صورت یک حمله واحد و غافلگیرانه نابود خواهد شد. مردم غزه و فلسطین مالک اصلی این سرزمین هستند و باقی خواهند ماند و رژیم اشغالگر رفتنی است. مردم فلسطین شهادت طلبند و از مرگ هراسی ندارند لذا در برابر دشمنان دنیاطلبی که از مرگ هراس دارند پیروز خواهند شد.

دکتر مختار شیخ حسینی، رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به عنوان آخرین سخنران این نشست نیز مباحث خود را در دوبخش ارائه کرد:

وی در ابتدا با مروری بر روند تحولات فلسطین گفت: هر نوع آینده پژوهی ملت فلسطین نیازمند بررسی روندی است که طی حداقل صد ساله گذشته اتفاق افتاده است. اقلیت یهود در ابتدا با مشکلی به نام عدم امکان ادغام در کشورهای اروپایی مواجه بودند. این مساله از یکسو به دلیل مسائل عقیدتی یهود و از سوی دیگر مشکل کشورهای اروپایی بود. یهودیان به دنبال تشکیل سرزمین مستقل و دولت ملی بودند. این ایده هرتزل در اواخر دوره ضعف امپراطوری عثمانی هم بدون اینکه منطقه مشخصی برای آن تعیین شود مطرح شد اما پذیرفته نشد. در جنگ جهانی اول انگلیسی ها برای همراهی کارتلهای یهودی با خود در اعلامیه بالفور رسما اعلام کرد که از تشکیل دولت مستقل یهودی حمایت خواهد کرد. تا این زمان هنوز مشخص نبود این دولت مستقل قرار است در کجا تشکیل شود. با شکست متحدین و بالتبع امپراطوری عثمانی منطقه شامات به حوزه نفوذ انگلیس و فرانسه تبدیل شد. انگلیس به عنوان قیم سرزمین فلسطین انتخاب شد و در این ایام زمینه مهاجرت یهودیان به این سرزمین و تشکیل دولت یهود فراهم شد. پس از تشکیل اجباری دولت صهیونیستی با حمایت انگلیس، دولتهای عربی در چند مرحله وارد جنگ با دولت غاصب اسرائیل می شوند اما در تمام مراحل شکست می خورند و بخشهای بیشتری از سرزمین فلسطین را اشغال میکنند. به مرور دولتهای عربی دست از حمایت ملت فلسطین کشیدند و به سازش روی آوردند. در این میان بخشی از فلسطین که بیشتر در نوار غزه ساکن هستند استراتژی مقاومت را در پیش گرفتند. طوفان الاقصی نقطه عطف تاریخی در مقاومت فلسطین است که برای اولین بار اتفاق افتاد و تهاجمی گسترده علیه اسرائیل از سوی گروه های فلسطینی رقم خورد.

رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در بخش دوم مباحث خود در خصوص آثار و پیامدهای این اتفاق گفت: احیای روحیه امید به اینده مهمترین پیامد این رویداد تاریخی است و شکست بزرگی هم برای اسرائیل به حساب می آید. پیروزی مقاومت فلسطین بر رژیم صهیونیستی در همان روز اول طوفان الاقصی اتفاق افتاد. این پیروزی با کشتار زنان و کودکان فلسطینی به هیچ وجه تغییر نخواهد کرد. پیامد دیگر اینکه طوفان الاقصی باعث جامعه پذیری مقاومت در نسل کنونی و آینده شد و نکته سوم اینکه موضوع عادی سازی روابط از سوی کشورهای عربی و اسلامی شکست خورد و با این هجم گسترده واکنشهایی که علیه اسرائیل و به نفع مردم فلسطین اتفاق افتاده دولتها دیگر نخواهند توانست پروژه عادی سازی روابط را دنبال کنند.

ایشان در نهایت درباره راهکارهای پیش رو نیز گفت طوفان الاقصی در همان مرحله اول به همه دستاوردهای خود رسیده و لذا باید این بحران را سریعتر مدیریت کرد.

در خاتمه حجت الاسلام محمد ملک زاده دبیر علمی نشست ضمن جمع بندی مباحث طرح شده گفت: آنچه مسلم است همه در پیروزی رزمندگان فلسطینی در این عملیات بر رژیم غاصب اسرائیل به عنوان یک نقطه عطف در تاریخ ننگین این رژیم اتفاق نظر دارند. از سوی دیگر امروز در برابر کشتار وحشیانه و بی امان رژیم اشغالگر قدس علیه زنان و کودکان فلسطینی قرار داریم و در این شرایط، ضرورت جلوگیری از تداوم جنایات بر اساس اصل بین المللی مداخله بشردوستانه از سوی کشورها و به عنوان یک تکلیف شرعی از سوی جهان اسلام احساس می گردد. بی‌ دلیل نبود که حضرت امام -رضوان‌الله تعالی علیه- اسرائیل را یک غده سرطانی می‌دانستند و تاکید داشتند که «اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود‌. امروز جنایات اسرائیل خشم مردم جهان را برانگیخته است.افکار عمومی جهانیان هم برای مقابله تمام عیار جهت نابودی این غده سرطانی بیش از هر زمان دیگری آماده شده است و همه شواهد حاکی از آن است که روز انتقام و آزادی ملت فلسطین نزدیک است.