عمل خالصانه و پاداش جاودانه

عمل خالصانه و پاداش جاودانه
نوشتاری از حجت‌الاسلام و المسلمین سعید داودی عضو هیأت علمی گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه به مناسبت ایام سوگواری شهادت صدیقه طاهره حضرت فاطمه الزهرا(س)

صدیقه کبری، فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمود : مَنْ أَصْعَدَ إِلَى اللَّهِ خَالِصَ عِبَادَتِهِ أَهْبَطَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ أَفْضَلَ مَصْلَحَتِه‏
هر کس عبادت خالصانه اش را به سوی خدا بالا برد (تقدیم محضر الهی کند ) ؛ خداوند نیز برترین مصلحت ها را به سویش فرو می فرستد.
چند نکته :

۱. عبادت خالصانه.
صرف عبادت کافی نیست ؛ بلکه باید خالصانه باشد. عبادت گرچه انصراف به عبادت بالمعنی الاخص دارد که شرط قربت در آن شرط صحت است ؛ ولی ممکن است معنای عامی داشته باشد ؛ یعنی هرچه را که بتوان در آن قصد قربت کرد ؛ از احسان به والدین ، تا محبت و خوشرویی به همسر.
همه این ها را می توان خالصانه انجام داد و از کسی جز خدا پاداشی نخواست ( لا نرید منکم جزاء و لا شکورا).
حتی احسان به والدین و محبت به همسرش را تنها خالصا لوجه الله انجام دهد…
حتی محبت به فرزند و ابراز علاقه به وی می تواند لوجه الله باشد.
در این صورت تمام زندگی اش رنگ خدایی می گیرد ( صبغه الله )

۲. برترین مصلحت.
مصلحت با برترین مصلحت متفاوت است. گاه از خدا مسئلت می کنیم که در کار و اقدامی ، خیر ما و مصلحت ما را رقم بزند. اما گاه برترین مصلحت ها را تقاضامندیم…
مصلحتی که برتر از آن تصور نشود. عبادت خالصانه ، مصلحت برتر را برای ما رقم می زند.

۳. نمونه روشن آن در این سال ها شهید سردار سلیمانی است.
او به دور از جنجال های سیاسی ، به تکلیفش عمل می کرد و آن هم خالصانه و از انواع و اقسامش.
از جهاد گرفته تا رسیدگی و شستشوی دوست جانباز قطع نخاعی اش. تا عکس گرفتن با بچه ها و تا بوسیدن دست مرد عرب سیل زده در خوزستان برای ترک منزلش جهت در امان بودن از آسیب ها .
از ایران تا عراق ، تا کردستان عراق و تا فلسطین و لبنان و افغانستان و ترکیه و تا…
از مبارزه در جبهه های ایران تا مبارزه با رژیم اشغالگر قدس و تا مبارزه با داعش…
همه را خالصانه انجام داد و خود را تنها « کاندیدای شهادت می دید که سال ها به دنبال قاتلش می گردد».
او ایران را مثل یک ناموس و یک خانواده ، عزیز و گرامی می شمرد؛ کشوری که در آن اقوام مختلف با عقاید گوناگون _ تحت لوای جمهوری اسلامی _ زندگی می کنند و گاه با هم دعوا نیز دارند ؛ ولی او مثل پدری مهربان ، سدی برای حفاظت از این خانواده ایجاد می کرد و از خارج از مرزها ، مرزهای خانواده اش را با تمام وجود محافظت می کرد.
و خدای حکیم نیز برترین مصلحتش را که شهادت به دست پست ترین انسان و به شکلی مظلومانه بود برایش رقم زد…. حشره الله مع اولیائه .