هم اندیشی علمی واکاوی ابعاد فقهی، حقوقی و سیاسیِ حکم رهبر معظم انقلاب در محکومیت قرآن سوزی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، هم اندیشی علمیِ واکاوی ابعاد فقهی، حقوقی و سیاسی حکم رهبر معظم انقلاب در محکومیت قرآن سوزی عصر دوشنبه دوم مردادماه ۱۴۰۲ توسط پژوهشگاه با مشارکت با مشارکت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام و دیگر مراکز مرتبط بصورت حضوری و مجازی در پی جسارت به ساحت نورانی قرآن مجید در سوئد و پیام رهبر معظم انقلاب در این خصوص برگزار شد.

آیت‌ الله علی اکبر رشاد در این هم اندیشی علمی واکاوی ابعاد فقهی، حقوقی و سیاسی حکم رهبر معظم انقلاب در محکومیت قرآن سوزی گفت: اهانت به قرآن اهانت به علم و معرفت و مواجهه با حقوق و کرامت انسانی و آزادیخواهی است.

وی افزود: کسی که به قرآن اهانت می کند فقط اهانت به یک کتاب مقدس نیست که اهانت به همه ارزش ها و خوبی هاست.

وی ادامه داد: این جرم به قدری بزرگ است که اشد مجازات اقل مجازات است.

وی خواستار همفکری و هم اندیشی خردورزان و اندیشمندان جهان برای مقابله با اینگونه اهانت ها شد و از نهادهای علمی و بین المللی خواست تا ابعاد مختلف این گونه توطئه های دشمنان اسلام روشن کنند.

فقه التقدیس تاسیس شود

آیت الله احمد مبلغی عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سابقه اسلام هراسی و قرآن سوزی از ضرورت احیای هویت دینی سخن گفت و افزود: ضدیتی با کلام خدا وجود دارد تا زمینه عرضه کلام خدا محدود شود.
وی افزود: در اینجا نمی توان گفت هجوم به آزادی بیان صورت می گیرد. در واقع دشمنان اسلام در پشت آزادی بیان پنهان شده و چیز دیگری را به جای بیان قرار می دهند و در عمل به فکر و گفت و گو هجوم می آورند.

این استاد حوزه با اشاره به جایگاه قرآن در آموزه های دینی گفت: انسان مخاطب قرآن است و بر مکنونات انسانی کار دارد. قرآن بیشترین مطالب را درباره صلح بیان کرده و اختلاف انسانی را برای تعارف یعنی شناخت یکدیگر تجویز کرده است و حتی دشمنی را دلیلی بر خروج از عدالت برنمی شمارد.
مبلغی پیشنهاد کرد تا یک فقه التقدیس در حوزه های علمیه راه اندازی شود و اظهار داشت: شیعه و سنی لازم است عقاید یکدیگر را بشناسند و لذا به حوزه های علمیه هم سفارش کرده ایم در این زمینه تلاش کنند. برخی هم معتقدند یک همایشی در این راستا برگزار شود.

دولت سوئد پاسخگو باشد
حجت الاسلام محمدمهدی ایمانی پور رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به اهانت های صورت گرفته به ساحت قرآن کریم گفت: این کار نباید بی پاسخ بماند که در درجه اول سوئد باید پاسخگو باشد و کشورهای اسکاندیناوی مثل نروژ و دانمارک که مهاجرپذیر هستند، بیشترین آسیب‌ها را در آینده خواهند دید.

وی اضافه کرد: معرفی چهره بی پیرایه قرآن از وظایف علمی کشورهای اسلامی است و بازگشت مسلمانان به عناصر قدرت خود همچون قرآن امری ضروری است. امیدوارم این گفت و گوها منجر به یک راهکار برای مقابله با این اهانت ها شد.

دنیای غرب تکلیف خود را در مقابل دوگانگی های آزادی بیان مشخص کند
آیت الله رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت گفت: قرآن را باید به عنوان یک کتاب هدایت بدانیم و توهین به این کتاب اهانت به آزادی و عدالت خواهد بود. این مورد اخیر تبدیل به یک اتفاق زنجیره ای شده است.
وی افزود: امروز ظهور اجتماعی قرآن درحال گسترش است و یک قدرت فکری و اخلاقی ایجاد کرده تا در مقابل اسلام ستیزی دشمنان بایستند. اگرچه برخی می گفتند انقلاب دینی در جهان رخ نخواهد داد ولی پیروزی انقلاب اسلامی خط بطلانی بر این سخنان باطل کشید.

رمضانی با اشاره به توطئه های دیرینه دشمنان در قالب اسلام هراسی ادامه داد: رهبر انقلاب در دهه ۸۰ نیز فرمود اهانت مشمئزکننده به قرآن حادثه تلخ و اقدامی محاسبه شده بود و یک مرحله از روند طولانی مدت علیه اسلام است و وظیفه همه ادیان الهی این است که همراه با مسلمانان با این اهانت ها مقابله کنند.
وی با اشاره به نکات راهبردی رهبر انقلاب در این زمینه گفت: جریان لیبرالیسم به دلیل حضور جامع اسلام به عنوان یک دستاورد انقلاب اسلامی در ساحت اجتماعی نمی تواند در مقابل این قدرت ساکت بماند ولی چون نتوانستند با اصل دین مبارزه کنند معنویت های جعلی را به جای معنویت های اصلی ترویج کردند.
وی با اشاره به برخورد دوگانه غرب در آزادی بیان گفت: اگر کسی در آلمان درباره هولوکاست صحبت کند، مجازات می شود ولی توهین به قرآن آزاد است و غرب باید تکلیف خود را در قبال این دوگانگی مشخص کند.

دکتر محمود حکمت نیا عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه گفت: این جریان های توهینی پیامدهای کوتاه و بلندمدت دارد و دشمنان اهدافی را در این زمینه دنبال می کنند.
وی در بررسی حقوقی این مسأله به چند تقسیم بندی اشاره کرد و نکاتی را درباره ابعاد داخلی و خارجی مبانی آزادی بیان مطرح کرد و گفت: تعارضی در اندیشه های حقوق بشری مطرح می شود مبنی بر این که انسان در  بیان آزادی می تواند چه بگوید و چگونه بگوید.
وی افزود: بر اساس مباحث نظری می توان گفت از صدر اسلام گفت و گوهای انتقادی فراوانی درباره مباحث دین اسلام مطرح شده ولی وقتی درباره شیوه بیان سخن می گوییم این نکته اهمیت دارد که اگر کسی بخواهد از شیوه توهین به مقدسات دیگران استفاده کند، آیا بیان محسوب می شود یا نه.
حکمت نیا ادامه داد: در ادبیات قرآنی واژه های قول، بیان و صوت وجود دارد و لذا گر ادبیات به صورت توهین آمیز باشد با فلسفه آزادی بیان منافات دارد. اگر ادبیات به صورت توهین باشد حقیقت کشف نخواهد شد و لذا اگر ادبیات دچار بحث های ضداخلاقی شود از نظر تئوری و عملی با مشکل روبرو می شود.
وی درباره عناصر تحدید کننده آزادی بیان از نظر حقوقی گفت: دو حکم کلی در ادبیات حقوقی پیگیری می شود. یکی ایذا و یکی اضرار که در جوامع اسلامی تعرض به احساسات یا هویت دینی که موضوع انسانی است از نظر حقوقی قابل دفاع است.

پلیس سوئد چهارشنبه گذشته در اقدامی تحریک آمیز بار دیگر مجوز آتش زدن قرآن کریم در مقابل سفارت عراق در استکهلم برای همان فردی که پیش‌تر مرتکب این عمل شنیع شده بود را صادر کرد.

«سلون مومیکا» روز پنجشنبه بار دیگر در حرکتی موهن و اسلام ستیزانه، اقدام به پاره و لگد کردن این کتاب آسمانی و پرچم عراق در مقابل سفارت عراق در استکهلم کرد.

روز جمعه نیز عضو گروه ملی‌گرای اسلام‌هراس و راست افراطی «دانسک پاتریوتر» (وطن‌پرست دانمارکی) در اقدامی شنیع یک نسخه از قرآن کریم را در مقابل سفارت عراق در کپنهاگ دانمارک سوزاندند.