کودتای نوژه؛ انتقام رهایی ایران از چنگال آمریکا

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،‌ حجت الاسلام دکتر محمد ملک زاده عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا، کودتای نوژه را انتقام آمریکا از ایران عنوان کرد و در این باره افزود: این کودتا که با حمایت سازمان سیا قرار بود به وقوع بپیوندد به نوعی انتقام از رهایی ایران از بند سلطه آمریکا بود. آنها قصد داشتند با این حرکت نظامی رژیم قبل از انقلاب را بازگردانند یا لااقل رژیمی مشابه آن را روی کار بیاورند.

وی با اشاره به تلاش های متعدد آمریکا برای نفوذ در ایران از جمله تلاش برای ایجاد کودتا در سال ۵۷ و پس از آن کودتای سال ۵۹ نوژه، یکی دیگر از علت های اقدام آمریکا علیه ایران را خروج ایران از پیمان نظامی «سنتو» دانست و توضیح داد: برای آمریکا بسیار سخت بود کشوری را که کاملا تحت کنترل خودش داشت از دست بدهد، ازاین رو تلاش های زیادی کرد اما نتیجه ای جز رسوایی به بار نیاورد؛ یکی از اقداماتی که ایران برای خارج شدن از تحت سلطه آمریکا انجام داد، خروج از پیمان «سنتو» است، پیمانی که ایران را حافظ منافع آمریکا در منطقه قرار داده بود و در تاریخ پنجم فروردین سال  ۱۳۵۸توسط  ایران باطل شد.

عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه از جمله علل انتخاب پایگاه هوایی شهید نوژه برای عملیات کودتا را حضور و اجتماع افراد قابل توجهی از ضد انقلاب در آن پایگاه و فاصله کم تا تهران عنوان کرد و در ادامه به بیان اهداف این کودتا پرداخت و اظهار داشت: اولین برنامه و هدف کودتا بمباران بیت امام، دفتر نخست وزیری و دفاتر مرکزی کمیته و سپاه بود تا بتوانند مدیریت کشور را به دست بگیرند.

حجت الاسلام ملک زاده به نقش رهبری قطب زاده و شریعتمداری در اجرای کودتا اشاره کرد و پیرامون آقای شریعتمداری گفت: به صورت کلی شریعتمداری نقش رهبری معنوی کودتا را برعهده داشت و بنا بود پس از بمباران بیت امام او جانشین امام و رهبر کشور شود.

وی شریعتمداری را یک روحانی درباری و همسو با سیاست های آمریکا خواند و از برنامه ریزی آمریکا برای استفاده از او در جهت سیاست های خود از مدت ها قبل از کودتا پرده برداشت و تصریح کرد: در اسنادی که از سازمان سیا به دست آمده، این سازمان حساب ویژه ای برای وی باز کرده بود؛ رئیس سازمان سیا در تهران یک گزارشی را برای سازمان مرکزی خودش ارسال می کند و در آن می گوید: «از دست ما کاری ساخته نیست و تنها کاری که می توانیم انجام دهیم این است که روی شخصیت های مذهبی میانه رو سرمایه گذاری کنیم و در ادامه شخص اقای شریعتمداری را بهترین گزینه برای عملیات کودتا ذکر می کند.

عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه در بیان نقش شریعتمداری در عملیات کودتا، وی را عامل مشروعیت بخشی به حکومت بعد از کودتا ذکر کرد و گفت: از آنجا که کودتا موجب کشته شدن افراد زیادی از مردم می شد، آمریکا قصد داشت با به رهبری رساندن یک روحانی به آن مشروعیت بخشد تا از شورش های احتمالی جلوگیری کند.

وی نقش دیگر شریعتمداری را حمایت مالی از کودتاچیان خواند و در این باره توضیح داد: در اسنادی که از لانه جاسوسی کشف کردند ذکر شده که سازمان سیا پول های زیادی را به شریعتمداری می رساند تا او به عنوان واسطه آنها را به کودتاچیان برساند.

حجت الاسلام ملک زاده در پایان به واکنش امام خمینی(ره) به شکست کودتا اشاره کرد و گفت: حضرت امام در واکنش به شکست این کودتا در تیر ماه ۵۹ گفتند: «این توطئه ای بود که حتی اگر این احمق ها می توانستند آن را انجام بدهند و ما موفق به کشف آن نمی شدیم باز کاری از پیش نمی بردند چرا که آنها ملت ایران را نشناختند و اگر ملت ایران را می شناختند می فهمیدند با این اقدامات خصمانه راه به جایی نخواهند برد».