یادگیری باید ایجاد توانایی استفاده از دانش در عمل باشد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نشست «نقش تمدنی حوزه در تحقق گام دوم انقلاب با تأکید بر جایگاه مدارس علمیه» در اولین دوره آموزش و توانمند سازی مدیران و کادر مدارس حوزه علمیه خراسان و با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحمید واسطی، عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه، طی دو جلسه برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین واسطی در ابتدای این جلسات به ارائه راهکارهایی جهت حرکت مدارس علمیه به سمت و سوی مهارت سازی پرداخت و گفت: طلبه نه تنها باید بداند بلکه همراه آن باید بتواند در حوزه علمیه با استدلال ها و نقادی های مفهومی، «چگونگی» را نیز به چیستی و چرایی ها اضافه کند.

وی افزود: یادگیری باید ایجاد توانایی استفاده از دانش در عمل باشد و طلاب در حوزه باید در عمل به حل مسئله بپردازند؛ یعنی طلبه بتواند قرآن، نهج‌البلاغه، صحیفه و روایات را ترجمه کند، معانی را درک کرده و قادر به ابلاغ پیام آن‌‎ها باشد.

عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه، تصریح کرد: طلبه باید مهارت تبدیل گفتارها، مقالات و سخنرانی ها به برهان را داشته باشد، مهارت استخراج قوانین و احکام شرع در هر موضوعی از منابع فتوایی را داشته و به دستورالعمل اجرایی تبدیل نماید، توانایی بازیابی موضوع را داشته باشد تا مخاطب از آیات در زندگی استفاده نماید، بتواند حقایق تاریخی را طوری به دست آورد تا در زندگی آینده به کار ببرد، بتواند دین را به گونه ای معرف کند که مخاطب علاقه مند به زندگی شود و مواردی از این قبیل.

وی با تأکید بر اینکه پایان نامه ها باید مسئله محور ارائه شود، گفت: از طرفی سؤالات امتحان از طلاب نیز باید مهارت محوری باشد، مثلا طلبه بتواند آرمان شهر را شناخته و آن را همیشه مدنظر داشته باشد.

وی در پایان گفت: مدیران مدارس نباید منتظر سیستم آموزشی باشند و باید با حداقل امکانات مدارس خود اقدام نمایند که در این زمینه شرکت اساتید در کارگاه های مسئله محور از اقدامات بسیار لازم است.