رویکرد انتقادی به مباحث نوین از جمله الزامات تحول در علوم انسانی

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به نقل از خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا قائمی‌نیا عضو هیئت علمی گروه معرفت‌شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: امروزه یکی از نیازها و الزامات مهم در بحث تحول در علوم انسانی ناظر به رویکرد انتقادی داشتن در مباحث نوین این عرصه است.

حجت‌الاسلام قائمی‌نیا در ادامه گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به مطلب فوق ابراز داشت: برای شکل گیری علوم انسانی اسلامی هم باید به مباحث سنتی و هم به مباحث جدید پرداخت و به نحو خوبی این ها را با یکدیگر تلفیق کرد.

وی افزود: در این خصوص گذشته از این که باید دیدگاه انتقادی داشته باشیم به مباحث جدید به یک معنا دیدگاه هایی که متناسب هست را باید اخذ کنیم، چه آن که معرفت دینی جدید از راه تلفیق نگاه سنتی و جدید به دست می آید و توسعه پیدا می کند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین گفت: البته تحقق اهداف مدنظر در بحث تحول علوم انسانی به همین سادگی نیست بلکه نیازمند گذشت زمان، صبوری، برنامه ریزی هدفمند و همچنین پیگیری و مطالبه گری است که امیدواریم در این راستا نهادهای حوزوی و دانشگاهی به خوبی به وظیفه و رسالت خویش، جامه عمل بپوشانند.