عرفان اهل بیتی، رقیب بی بدیل عرفانواره‌ها و پاسخی به عطش معنویت خواهی در جهان معاصر است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جواد رودگر شنبه ششم اسفندماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن فرهنگ پژوهشگاه برگزار شد، اظهار داشت: گروه عرفان اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سال ۸۰ تشکیل شد که فلسفه وجودی آن پرکردن خلأهای عرفانی بود.

وی افزود: آیت‌الله رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بر این موضوع تاکید دارد که باید کار زمین مانده را بر دوش گرفته و خلأ را برطرف کنیم.

دبیر علمی همایش ملی عرفان اهل بیتی بیان کرد: آیت‌الله خوشوقت و خسروشاهی و برخی محققین به عنوان اعضای شورای علمی در گروه شرکت کردند و فعالیت‌هایی در زمینه حلقه‌های علمی، نشست، مقالات و کتب صورت گرفت و در طول بیش از ۲ دهه گروه در زمینه اهداف تعیین شده موفق عمل کرد.

رودگر تصریح کرد: پس از بازده زمانی که امکان تولید عرفان اهل بیتی و ضرورت آن مورد توجه قرار گرفت قرار شد سلسه همایش‌هایی تعریف و برگزار شود،  همایش عرفان اهل بیتی با ذیل ماهیت و ضرورت در اسفندماه امسال برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه از اهداف برگزاری همایش عرفان اهل بیتی بهره‌مندی از نظرات علما و مراجع و عرفان پژوهان است،گفت: جلساتی با حضور آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله مظاهری، آیت‌الله مصباح یزدی، آیت‌الله ناصری، آیت‌الله سیدان و آیت‌الله تحریری برگزار و در این دیدارها از نظرات آنها بهره‌مند شدیم.

دبیر علمی همایش ملی عرفان اهل بیتی بیان کرد: منظور از عرفان اهل بیتی عرفانی است که منبع آن قرآن و سنت و احادیث معصومین است و در کنار آن سیره عملی و سبک زندگی اهل بیت(ع) مورد تاکید است.

رودگر تصریح کرد: یکی از قرائت های عرفان‌اهل بیتی عرفان موجود را بیگانه و وارداتی می داند که اسلامی نیست، ماهیت عرفان اهل بیتی مورد تاکید در مقام تولید از منابع وحیانی کتاب و سنت بهره می‌برد و نمی توانیم عرفان غنی را نادیده بگیریم.

  فصلنامه کتاب نقد با محوریت عرفان اهل بیتی رونمایی می شود 

وی افزود: گفت‌وگو و دیدارهایی که با مراجع و علما برگزار شد بسیار مفید و باارزش بود و برخی از این گفت‌وگوها در دو شماره فصلنامه کتاب نقد منتشر و روز همایش رونمایی می‌شود.

دبیر علمی همایش ملی عرفان اهل بیتی بیان کرد: برای اینکه گفتمان‌سازی صورت بگیرد در شبکه ۴ سیما ۹۴ جلسه و در فضای مجازی ۳۰ جلسه سلسله دروسی برگزار کردیم.

همایش عرفان اهل بیتی با پیام آیت الله جوادی آملی در قم آغاز می شود 

رودگر تصریح کرد: مراسم افتتاحیه همایش عرفان اهل بیتی روز دهم اسفندماه با پیام آیت‌الله جوادی آملی آغاز می‌شود و آیت‌الله رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، استاد یزدان پناه و استاد پارسانیا نیز در این مراسم سخنرانی می‌کنند.

  عرفان اهل بیتی با فرقه های صوفیه مقابله می کند

وی افزود: یکی از هدف‌های سلبی همایش عرفان اهل بیتی این است که با دو جریان کلان صوفیه انحرافی که دارای فرق و از نیمه قرن دوم هجری آغاز شده مقابله می‌کند، حلقه نقد عرفان وارها تشکیل و کتاب‌هایی در این زمینه منتشر شد.

دبیر علمی همایش ملی عرفان اهل بیتی بیان کرد: عرفان اهل بیتی کار سنگین بنیادین است و باید به ادبیات جدید تبدیل و در اختیار نسل جوان قرار بگیرد.

رودگر خاطرنشان کرد: تاکنون ۸ نشست علمی و ۸ کرسی علمی ترویجی برای همایش عرفان اهل بیتی برگزار شده است و همچنین ۵ پیش همایش و دو نشست هم‌اندیشی برگزار شد.