نقطه تمرکز علمی آیت الله مصباح علوم انسانی اسلامی است

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه در مراسم بزرگداشت آیت الله مصباح یزدی که در مدرسه علمیه صدر بازار اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: حقیقتا رهبر معظم انقلاب در دیدار با ستاد بزرگداشت آیت الله مصباح یزدی خصایصی از این عالم بیان کردند که بی‌بدیل است، به عنوان مثال فکری پویا، انگیزه تمام نشدنی، نوآور، علمی زیاد از آن جمله است.

وی تأکید کرد: اما آنچه در این دیدار مهم بود، دو سوالی بود که رهبری مطرح کردند، نخست آنکه امروز موسسه امام خمینی(ره) وابسته به آیت الله مصباح برای ادامه، چه نوآوری و تحولاتی باید داشته باشد و دوم اینکه نقطه تمرکز علامه مصباح در علوم چیست که باید تبیین شود.

بذری که آیت الله مصباح در اسلامی کردن علوم انسانی کاشت به درخت تنومند مثمر تبدیل شده است

استاد حوزه علمیه در ادامه با بیان اینکه آیت الله مصباح یزدی در چند دسته نوآورانه داشتند، گفت: آن عالم صرفا یک فلسفه‌دان و گوینده فلسفه نبود، بلکه نوآوری‌های متعددی در علوم مختلف داشت و یا به تعبیر بنده، علامه مصباح در فلسفه‌های مضاف به امور ورود کردند که تا آن زمان کسی ورود نداشت، آیت الله مصباح با تبحر خاص در فلسفه اخلاق ورود جدی کرد که اندیشمندان بزرگ غربی چون کانت در پاسخ به سوالات فلسفه اخلاق درمانده‌اند.

وی افزود: فلسفه هنر و پرداختن به این سؤال که زیبایی اساس عینیت دارد و یا زینیت دارد، فلسفه حقوق و تفاوت‌های مرد و زن، سنت‌های اجتماعی و فلسفه سیاست از جمله مباحثی است که آیت الله مصباح به آن پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه عنوان کرد: مباحث فلسفه علوم انسانی از دیگر دستاوردهای نوآورانه آیت الله مصباح است، همچنین نوآوری‌های کلامی و قرآنی و مباحث خداشناسی از دیگر عرصه‌های بی بدیل آیت الله مصباح یزدی است.

وی افزود: من معتقدم پاسخ به این سوال رهبر معظم انقلاب مبنی براینکه نقطه تمرکز آیت الله مصباح در علوم چیست، علوم انسانی اسلامی است.

عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه، با اشاره به برهه‌ای از تاریخ، که اقدامات و تفکرات و تدابیر آیت الله مصباح، باعث ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه شد، گفت: برقراری ارتباط و تعامل دانشگاهیان با حوزه‌های علمیه و حوزه‌ها با دانشگاه در زمینه علوم انسانی بود و راه‌اندازی دفتر همکاری دانشگاه و حوزه از برکات این تدابیر حکیمانه بود.

وی با بیان اینکه به نوعی ایشان پیوند معرفتی وحدت حوزه و دانشگاه را راه انداخت، ابراز کرد: امروز راهی که آیت الله مصباح در زمینه علوم انسانی اسلامی آغاز کردند، به مرحله ای رسیده که نه تنها دانشگاه‌های داخل ایران بلکه دانشگاه‌های جهان چون مالزی و اندونزی به دنبال نظریات اسلامی در علوم انسانی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با تأکید بر اینکه بذری که آیت الله مصباح در اسلامی کردن علوم انسانی کاشت، امروز به درخت تنومند مثمر تبدیل شده است، گفت: از وجوه اشتراک ایشان با شهید سردار سلیمانی، اخلاص بی‌بدیل و اتصال به نقطه توسل به اهل بیت(ع) بود، من گواه می‌دهم در طول مدت زمان ارتباط با این عالم، ذره‌ای ریا و تکبر در وجود آن مرحوم ندیدم.

وی تصریح کرد: گواه می‌دهم در حوزه علمیه قم فقط یک نفر یعنی آیت الله مصباح، دغدغه علوم انسانی اسلامی داشت و پیگیر این امر شد، البته معتقدم اگر علوم انسانی اسلامی به نقطه نهایی خود برسد تا زمانی که نظریات علوم انسانی اسلامی با حکمرانی اجتماعی پیوند پیدا نکند، کارایی نخواهد داشت.

عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه خاطرنشان کرد: اگر نظریات علوم انسانی اسلامی به تکنولوژی آموزشی و اجتماعی در حکمرانی تبدیل نشود، هیچ اتفاقی در جامعه اسلامی نخواهد افتاد، وزرای ما دانش را یادگرفته‌اند ولی تکنولوژی کارآمد و پیوند با نظامات اجتماعی را در حکمرانی نیاموخته‌اند، مباحث علوم انسانی اسلامی باید در حکمرانی با نظامات اجتماعی پیوند بخورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه متذکر شد: حوزه‌های علمیه در کنار فقه و اصول که واجب است تدریس و تحصیل شود، باید از ظرفیت فقه جواهری نیز استفاده کند و بتواند فقه حکمرانی بنویسد، به عنوان مثال اگر قاعده لاضرر را مطرح کردیم باید بتوانیم که نسبت قاعده لاضرر را با امنیت داخلی، آموزش داخلی، سیاست خارجی و تعلیم وتربیت مشخص کنیم.

وی بیان کرد: امروز سوال مهم فقه حکمرانی، امنیت غذایی، فلسفه حکمرانی تعلیم و تربیت، فلسفه حکمرانی محیط زیست است که ما در این زمینه چه کرده‌ایم؟ فقه حکمرانی مسئله اصلی جامعه است، طلاب را باید به این سمت سوق دهیم تا در زمینه فقه حکمرانی فعال شوند، البته خواندن مباحث حوزوی و دروس خارج فقه و اصول قطعا لازم است.