یلدا فرصتی برای جهاد تبیین

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، گفتگو و بحث و تعامل میان اندیشه ها و افکار مختلف بهترین راه برای تحقق جهاد تبیین است و چه بهتر اینکه این عرصه از فضایی صمیمی تر چون نهاد خانواده آغاز شود تا تاثیر و اثرگذاری ان بیشتر و عمیق تر باشد. در همین رابطه گفتگوی خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام و المسلمین سید سجاد ایزدهی، رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه به شرح زیر ارایه می شود.

تعریف شما از جهاد تبیین چیست؟

جهاد تبیین موضوع واقع نمایی و روایت واقع است در زمانی که عملا دشمن و رسانه های آن روایت هایی را جمع می کنند و آن را عین حقیقت تلقی کرده و به مردم القا می کنند یعنی در زمان واقعیت، واقعیت دیگری را می سازند و امر کوچکی را بزرگ جلوه می دهند و موضوعات بزرگ را نادیده گرفته و پیروزی ها را نگاه نمی کنند و ناکامی ها را برجسته می کنند.

راه مقابله با این دشمن چیست؟

لازمه این امر این است که مردم درکی از حقیقت

داشته باشند که عملا این هدف دشمن تامین نشود و اگر اتفاقی رخ داد مردم احساس ناامیدی نکنند. کار جهاد تبیین آن است که واقعیت را آن گونه ای که هست، جلوه دهد. واقعیت ها، پیروزی ها و حتی ناکامی ها را به درستی نشان دهد تا مردم واقعیت شناس باشند و نسبت به آن رفتار درستی داشته باشند و در نهایت خودشان در این شرایط تصمیم بگیرند.

در زمان کنونی ممکن است عده ای از پلتفرم هایی استفاده کنند که حقیقت را نمی گویند اما قرار بر جدل و از بین بردن حریف نیست بلکه هدف واقع نمایی است. “وَ جادِلْهُمْ بِالَّتی‏ هِیَ أَحْسَنُ و با آنها به روشی که نیکوتر است، استدلال و مناظره کن!”( سوره نحل ایه ۱۲۵ ) یعنی اگر مجادله احسن کنیم حقیقت در کنار باطل هم خودش را نشان می دهد. بسیاری از انحرافات در خلأ شکل می گیرند و خارج از واقعیت و ناآگاهی خود را نشان می دهد در حالی که افرادی که می دانند باید در این زمان علم خود را ابراز و بگویند و واقعیت ها را بیان کنند.

در این زمینه یعنی کتمان حقیقت آیا نمونه های تاریخی نیز وجود دارد؟

بله مانند زمان امام حسین (ع) که گفتند لشکری از شام می آید و کوفه را از بین می برد، لشکری که نبود و غیر واقع بیان شد و به دلیل یک هجوم تبلیغاتی؛ مردم از حضرت مسلم (ع) جدا شدند و همان هایی که از امام دعوت کرده بودند به واسطه جهل، ناامیدی و القای نامناسب دشمن از حضرت مسلم (ع) جدا شدند. در مورد امام حسین (ع) نیز همین اتفاق تکرار شد در حالی که اگر در آن زمان افرادی که خواص بودند، امکان سنجی و واقعیت سنجی کرده و به مردم هشدار می دادند و مردم را آگاه می کردند، مردم در کف میدان می ماندند و واقعه کربلا رخ نمی داد.

برای این تبیین و بیان واقعیت ها و تحقق جهاد تبیین باید از چه راه هایی استفاده کرد؟

بهترین راه برای بیان واقعیت ها بحث و گفتگو است و چه فرصتی بهتر از جمع ها و محافل خانوداگی به عنوان مثال شب یلدا فرصتی مناسب برای جمع شدن خانواده هاست که با هم می نشینند و راجع به موضوعات بسیاری صحبت می کنند که می تواند راهگشای حل بسیاری از مشکلات باشد از این رو این زمان می تواند فرصتی برای ارایه بهتر جهاد تبیین در موضوعات مختلف باشد. افراد در گفت و گوها به واقعیت می رسند و روایت های مختلف کنار هم قرار می گیرند و جمع روایت های مختلف به یک روایت صحیح منتج می شود. شب یلدا با توجه به سنتهای اسلامی ایرانی می تواند فرصتی برای ارایه بهتر وقایع و رویدادها با محوریت جهاد تبیین باشد.

وظیفه و تکلیف خواص در جهاد تبیین چیست؟

خواص، دانشمندان، روحانیون، مسئولان و مکلفان در این زمینه باید واقعیت ها را به خوبی عرضه کنند تا در نهایت به حقیقت برسیم، حقیقت قابل کتمان نیست، دشمن در حقیقت شبهه ایجاد می کند و بخشی از حقیقت را بازگو و بخشی دیگر را با غیر حقیقت جا به جا می کند و با این شبهات هدف واقع نمایی کذایی را دنبال می کند در حالی که واقعیت این نیست اما چون بخشی از حقیقت را عنوان کرده است به نظر می رسد بخش باطلی که عنوان می کند نیز حقیقت است، به همین دلیل مردم به فریب آلوده می شوند و در اینجاست که کار اندیشمندان، پژوهشگران، دانشجویان، طلاب و روحانیون مشخص می شود که می توانند در شب یلدا در میان جامعه و خانواده ها با گپ و گفت حقیقت را نمایش دهند و وقتی حقیقت مشخص شود، ظلمت و جهل کنار می رود و حقیقت خود را تضمین می کند و استمرار آن همیشگی خواهد بود.