لازمه فرهنگ سازی مخاطب شناسی است

به گزارش خبرنگار مهر، همایش ملی منطق بازسازی انقلابی «ساختار فرهنگی کشور» با حضور حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیت الله رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از نخبگان و دغدغه مندان عرصه فرهنگ در سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان صدا و سیما برگزار شد.

در ابتدای این همایش، مسعود فیاضی رئیس شورای سیاست گذاری این همایش به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: رهبر انقلاب در دیدار اول هیأت دولت در ۶ شهریورماه ۱۴۰۰ به این موضوع اشاره داشتند که اصلاح و بازنگری در ساختار فرهنگی کشور ضروری است. بر همین اساس عبارت انقلابی بودن این بازسازی را مطرح کردند و فرمودند ما نیاز به بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور داریم.

وی بیان کرد: در این بازسازی ساختار فرهنگی سیاست‌ها، فرآیندها، مأموریت‌ها، نهادها و سازمان‌ها است. مجموعه همه این موارد ساختار فرهنگی کشور را شکل می‌دهند که البته یک تلقی دیگری از ساختارها وجود دارد که مربوط به سازمان‌ها و نهادها نیست بلکه مربوط به ذات فرهنگ می‌شود زیرا فرهنگ درون خودش صرف نظر از نهادها و سازمان‌ها ساختاری دارد که تحولات فرهنگ تابع آن ساختار است مثل نهاد خانواده، دین، رسانه و … که به عنوان کانون‌های فرهنگ ساز محسوب می‌شوند. بنابراین زمانی که سخن از ساختار فرهنگی به میان می‌آید هم آن سازمان‌ها و فرآیندها تلقی می‌شود و هم این نهادهای فرهنگ‌ساز، از این رو آن چیزی که اصالت دارد همین نهادها است.

فیاضی ادامه با بیان اینکه برای فرهنگ سازی لازم است مخاطب شناسی صورت بپذیرد، خاطرنشان کرد: این همایش بعد از مطالعات سنگین و برگزاری نشست‌های علمی و ترویجی برگزار شد.