شرح خطبه غدیر خم
نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی اسدی نسب مدیر گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه
مبنای غدیر خم
برای اینکه فلسفه امامت امام علی(ع) و حقیقت غدیر خم روشن شود ابتدا هشت امر اساسی را بیان میداریم:
- جاودانگی:
آموزههای قرآنی براساس آیات قرآن از جمله: و من يبتغ غير الإسلام دينا فلن يقبل منه و هو في الآخرة من الخاسرين(و كسى كه غير از اسلام آيينى ديگر براى خودانتخاب كند، از او پذيرفته نخواهد شد و در آخرت از زيانكاران است) . و نیز آیه: ما كان محمد أبا أحد من رجالكم و لكن رسول الله و خاتم النبيين و كان الله بكل شيء عليما. (حضرت محمد صلى الله عليه و آله و سلم پدر هيچيك از مردان شما نبود ولى رسول خدا و خاتم و آخرين پيامبر است و خداوند به هرچيز آگاه است) براین اساس ممکن نیست زمانی رسد که جمعی آیات قرآن یا بخشی از آنها را غیر لازم و ناکارآمد بداند.
- جهانی
بر اساس آیات فراوان از جمله آیه: و ما أرسلناك إلا كافة للناس بشيرا و نذيرا و لكن أكثر الناس لا يعلمون. (و ما تو را جز براى همه مردم نفرستاديم تا (آنها را به پاداشهاى الهى) بشارت دهى و (از عذاب او) بترسانى ولى اكثر مردم نمىدانند) بنابراین هیج منطقه جغرافیائی و یا هیچ قومی ولو دانشمندان نمیتوانند بگویند آموزههای قرآنی مورد نیاز ما نیست بلکه همه بدان نیازمندند و هرکس بر سر سفره قرآن نشیند لاجرم با دست پر برخیزد چرا که برخاسته از علم مطلق و غیر متناهی الهی است.
- جامعیت
و نزلنا عليك الكتاب تبيانا لكل شيء و هدى و رحمة و بشرى للمسلمين (و ما اين كتاب (آسمانى) را بر تو نازل كرديم كه بيانگر همه چيز است و مايه هدايت و رحمت و بشارت براى مسلمانان است) براساس این آیه هرآنچه انسان در مسیر هدایت و رسیدن به سعادت ابدی تا قیامت نیاز دارد در هر زمینهای باشد در قرآن موجود است.
- ضرورت اجرای همه آموزههای قرآنی
قرآن در آیات فراوانی بیان میدارد که باید حکم خدا بر فرد و جامعه حاکم باشد در غیر این صورت انسان گرچه برخی از آموزهها را نادیده انگارد فاسق، ظالم و کافر قلمداد میگردد چنانکه قرآن میفرماید:
و من لم يحكم بما أنزل الله فأولئك هم الفاسقون
و من لم يحكم بما أنزل الله فأولئك هم الظالمون
و من لم يحكم بما أنزل الله فأولئك هم الكافرون
- کار پیامبر و نبوت با ارتحال پیامبر تمام نشد زیرا اولا: محتوای دین اسلام در زمان پیامبر تمام نشد وبسیاری از آیات تفسیر نشد و بسیاری از احکام اسلام بیان نشد و تفاصیل کلیات در موارد فراوانی روشن نشد ثانیاً: الگوهای راهگشا که بتوانند در زمانهای مختلف و در رویدادهای مختلف برای مردم الگو و درس باشند وجود پیدا نکرد چون در زمان پیامبر تعداد اندکی توانستند او را از نزدیک ببینند و از او الگو بگیرند و از آموزههای او بهره ببرند.
- با نصب علی (علیه السلام) در غدیر خم بود که اسلام تکمیل شد و خداوند دستور داد: يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك من ربك و إن لم تفعل فما بلغت رسالته و الله يعصمك من الناس إن الله لا يهدي القوم الكافرين( اى پيامبر، آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است [درباره نصب على (ع)] به امامت و خلافت و ولى امر مسلمين و جانشين تو كاملا [به مردم] برسان و اگر نكنى رسالت او را انجام ندادهاى و خداوند تو را از [حظرات احتمالى] مردم نگاه مىدارد و خداوند گروه كافران [لجوج] را هدايت نمىكند) و بعد که امام علی را نصب کرد فرمود: اليوم يئس الذين كفروا من دينكم فلا تخشوهم و اخشون اليوم أكملت لكم دينكم و أتممت عليكم نعمتي و رضيت لكم الإسلام دينا امروز كسانى كه كافر شدهاند، از [كارشكنى در] دين شما نوميد گرديدهاند.( پس، از ايشان مترسيد و از من بترسيد. امروز دين شما را برايتان كامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانيدم، و اسلام را براى شما [به عنوان] آيينى برگزيدم.)…: برای مطالعه فایل کامل این مقاله اینجا کلیک کنید:…