به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاعرسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کرسی علمی- ترویجی با موضوع “ساختار معماری محله مطابق با سبک زندگی اسلامی“ چهارشنبه یکم دیماه جاری توسط مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن پژوهشگاه برگزار شد.
در این کرسی علمی، دکتر محمدمنان رئیسی به عنوان ارائهدهنده، دکتر حمیدرضا آرامی و حجتالاسلام دکتر مهدی صرامی به عنوان ناقد و دکتر حسین رمضانی به عنوان دبیر علمی حضور داشتند.
در ادامه گزارشی از این کرسی علمی خدمتتان ارائه میگردد:
دکتر محمدمنان رئیسی ارائه دهنده کرسی نیز در ابتدا به بیان این موضوع پرداخت که از اساس آیا مسائلی همچون معماری و شهرسازی امکان بررسی دینی دارند یا خیر ؟ و بیان شد که با توجه به اهمیت موضوع شهرسازی و معماری امکان ندارد که دین ورود نکرده باشد . روش بحث ایشان نیز، روش تحلیل محتوایی و استدلال منطقی می باشد .
نوآوری این تحقیق نیز با توجه به اینکه سوابقی در همین موضوع دارد این است که برای اولین بار شاخص های عددی و کمی با توجه به آیات و روایات بیان شده است .
یکی از شاخص های اساسی در شهرسازی اسلامی عدالت است که به معنای وضع الشی فی موضعه میباشد.که این مدل بر این مبنا پایه گذاری شده است و با توجه به آیات و روایات متعددی مرکز این محله مسجد قرار داده شده است. در متون دینی مدلی از محله اسلامی نیز به تصویر کشیده شده است.
- در ادامه ناقد اول جناب آقای دکتر حمیدرضا آرامی نکات مد نظر خودشان را ارائه دادند که اهم مطالب ایشان به شرح زیر است :
- انتقاد روشی : ما در چه حدی میتوانیم مفاهیمی مانند عدالت را توسعه دهیم و آن را تطبیق کنیم روی موارد ؟ تمایز مفاهیمی مانند عدالت ، کرامت و … به چه هست ؟
- انتقاد محتوایی : مدلی که ارائه شده آیا مطلوب نهایی ست یا مطلوب مرحله ای ؟ این مدل با توجه به محدودیت ها و شرایط زمانی و مکانی ارائه شده یا مطلوب نهایی اسلام خواهد بود؟
- نقطه مثبت پررنگ مقاله : دغدغه مند بودن نویسنده نسبت به تعین وفرآوری داده های خام
- در ادامه کرسی، ناقد دوم جناب آقای دکتر مهدی صرامی نکات خودشان را به شرح زیر ارائه دادند :
عنوان مقاله اشاره به سبک زندگی اسلامی دارد که قابل بحث است .
در تعریف عدالت خلط شده بین عدالت تشریعی و تکوینی . آن تعریف ذکرشده تعریف عدالت تکوینی بوده ولی در بحث پیش رو سوال از عدالت تشریعی ست . یعنی فرق این دو سوال که شهر را چگونه باید ساخت و شهر چگونه است ؟ نکته بعد اینکه معیار انتساب این مدل به اسلام چیست ؟ با چه روشی ؟
آیا روش استنادی که در این مدل به روایات استفاده شده منضبط و مطابق با اصول فقه شیعی ست ؟
در ادامه نیز ارائه دهنده محترم جناب آقای رئیسی به پاسخگویی انتقادات و نکات حاضرین پرداخت .