اهمیت بحث استرس و تاثیر نامطلوب آن بر روی بازدهی کارکنان

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کرسی علمی- ترویجی با موضوع “طراحی و آزمون مدل مدیریت استرس شغلی کارکنان (به ویژه بانوان) از دیدگاه اسلام “ روز چهارشنبه یکم دیماه ۱۴۰۰ توسط مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن پژوهشگاه برگزار شد.

این کرسی علمی، سرکار خانم دکتر زهرا بیگم سجادی به عنوان ارائه‌دهنده و دکتر محمد رضا بنیانی به عنوان ناقد دنبال شد.

در ابتدای جلسه سرکار خانم دکتر سجادی به ارائه مطالب پرداخت و به صورت تیتروار مطالب زیر را مطرح کرد:

  1. اهمیت بحث استرس و تاثیر نامطلوب آن بر روی بازدهی کارکنان
  2. علل و عوامل ایجاد استرس شغلی که عبارت است از : اضافه کار ، مسئولیت سنگین ، توجیه نبودن ، عدم تعامل درست ، درگیری های روزانه و …
  3. عوارض استرس شغلی که عبات است از : عوارض جسمی و سازمانی و روانی که به عنوان مثال : رفتار ناخوش آیند ، اختلال فیزیولوژی ، غیبت در محل کار ، افت راندمان ،کاهش تمرکز پرسنل ، مخالفت با تغییر ، پریشانی ، اضطراب ، خستگی و …
  1. تاریخچه روش های کنترل استرس کارکنان در دنیا و ایران
  2. بررسی نگاه و نظر اسلام به معضل کنترل استرس

بعد از ارائه محقق گرامی، ناقد محترم به بیان نقطه نظرات و دیدگاه های خودشان پرداخت که اهم انتقاد وارده به این ارائه عبارت بود از اینکه محقق گرامی علیرغم استفاده از کلمه اسلام در عنوان تحقیق ، به نظرات علمای اسلام مراجعه کرده و اثری از مراجعه مستقیم به آیات و روایات دست اول در این رساله مشاهده نمیشود .که قرار شد محقق گرامی در نسخه بعدی این انتقاد ها را اصلاح کند .

در ادامه جلسه به شنیدن نقطه نظرات و دیدگاه های مخاطبان در فضای مجازی پرداخته شد و پس از جمع بندی دبیر علمی جلسه خاتمه پیدا کرد.