رویکرد فرهنگی سند الگو باید یکپارچگی مفهومی آن را تضمین کند

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به نقل از دفتر ارتباطات مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی ذوعلم، در گفت‌و‌گویی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را نقشه راهِ دستیابی به جامعه طراز انقلاب اسلامی دانست و گفت: این سند باید بتواند مسیر شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی را هموار سازد.

استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت الگویی است فرهنگ‌مدار که بر اساس اصالت فرهنگ در ساخت جامعه مطلوب باید باز طراحی شود. این الگو به رشته پیوند دهنده و انسجام‌بخشی نیاز دارد که وحدت واقعی الگو را تأمین و تضمین کند. این رشته پیوند دهنده چیزی جز بُعد معنایی الگو که در رویکرد فرهنگی آن متبلور است، نیست. این رشته پیوند دهنده همان روح تمدنی حاکم بر نظامات و ساختارهای اجتماعی و جاری در آنهاست که هسته نامی یعنی دالِ محوریِ رشد یابنده و معنابخش پیشرفت را تشکیل می‌دهد. این هسته نامی در برابر همه عناصر تغییر یابنده و متحول جامعه، از ثبات و استواری برخوردار است و هرگز در گذر زمان و در اثر تحولات اجتماعی و یا تغییر در نیازها و مسائل، دچار تغییر نخواهد شد و مبتنی بر منابع و مبانی پذیرفته شده اسلامی، در همه سطوح و لایه‌های الگو جریان دارد.
وی ادامه داد: رویکرد فرهنگی یا الگوی مفهومی فرهنگی که در اندیشکده فرهنگ بارها بحث شده است، ظرفیت «تصریف» و «تحویل» در عرصه‌ها و ساحت‌های فرهنگی، اقتصادی، علمی، سیاسی، امنیتی، اجتماعی، تربیتی و … را داراست و همچون نخ تسبیح، ارتباط معنایی و یکپارچگی مفهومی الگو را تضمین می‌کند. هسته مفهومی رویکرد فرهنگی، الگویی شبکه‌ای، به هم مرتبط، درهم‌تنیده و مرکب از عناصر پنج‌گانه تعقل، ایمان، علم، عمل، اخلاق است. این عناصر، عناصر پنج‌گانه‌ای هستند که پس از مباحثات و بررسی‌های فراوان به مثابه ارزش‌های اساسی فرهنگ مطلوب در سند نقشه مهندسی کشور پذیرفته شده و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است و در باز طراحی سند الگو می تواند مورد توجه قرار گیرد و ظرفیت رشد و بالندگی جامعه را در عین ثبات ارزشی تامین کند.