پژوهش، موتور پیشران تولید علم است

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، و به نقل از خبرگزاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی، رییس پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی پژوهشگاه و معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه کشور در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر حوزه و دانشگاه، اظهار کرد: اگر بخواهیم در عصر فناوری حرفی برای گفتن داشته باشیم و کالای ما در بازار‌های رقابتی مورد پسند مشتریان قرار گیرد، باید «فناوری» و «علم»، این رضایت‌مندی را ایجاد کند که عمده این تلاش و بار بزرگ، به عهده پژوهش است که دانشگاه‌ها و اندیشمندان در حوزه‌های مختلف علوم این را به دوش می‌کشند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها در این عرصه رشد خوبی داشته‌اند؛ اما حلقه اتصال بین علم و صنعت همچنان مورد مطالبه است، تصریح کرد: در عرصه علوم‌انسانی، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه سال‌ها است که زحمات زیادی می‌کشند و به موفقیت‌هایی نیز دست پیدا کرده‌اند.

وی ادامه داد: با فناوری، امکانات رفاهی فراهم شده است؛ اما انسان که در این فضا و جامعه زندگی می‌کند، به مواردی نیاز دارد که آرامش، هدف و چگونه زیستن در این فضا را به او یاد بدهد که علوم‌انسانی و اسلامی این رسالت را بر عهده دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی اظهار کرد: علوم‌انسانی و علوم‌انسانی اسلامی مطالبه رهبر معظم انقلاب است و باید علوم‌انسانی را با بوم و مبانی فلسفی خود همراه کنیم تا در جامعه اسلامی بتواند کارآمد باشد و این مهم برعهده حوزه‌های علمیه است.

معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه ادامه داد: پژوهشکده‌های حوزوی و مراکز پژوهشی متعددی وجود دارند که در رشته‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند و تولیداتی دارند که نقطه مهم آن اتصال به نیاز‌های جامعه است. حوزه‌علمیه در رشته‌هایی مانند فلسفه، کلام، تفسیر پیشینه کهن دارد، اما بعد از نقلاب اسلامی و رخ نمودن نیاز‌های جدید، حوزه علمیه باید به نیاز‌های مختلف و جدید در علوم‌انسانی هم پاسخگو می‌داد که برای این امر باید استاد و محقق تربیت می‌کرد.

وی افزود: حوزه‌علمیه طی دهه‌های اخیر از ۱۰ رشته به ۷۰ رشته رسید و با توجه به تدوین درختواره رشته‌های حوزه‌علمیه که از طرف مدیرحوزه‌های علمیه ابلاغ شد. این عدد به بیش از ۳۵۰ رشته، گرایش و مقطع افزایش پیدا کرد که تحقق این امر، می‌تواند در آینده در زمینه‌های مختلف پژوهشگر تحویل جامعه دهد.