پرداختن به فقه‌های مضاف یک ضرورت پر آسیب است

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح اندیشه؛ آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه، در مراسم افتتاحیه دروس گروه‌های فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) که در سالن امام خمینی(ره) این مرکز برگزار شد به تبیین اهمیت فقه‌های مضاف و لزوم آسیب شناسی از آنها پرداخت.

وی گفت: امروزه ما با توسعه دامنه دانش‌ها مواجه هستیم مثلا دانش فقه یک زمانی محدود بود اما امروزه گسترده شده است و هرچند بزرگان و علمای ما در طول تاریخ در فقه کارهای بزرگی انجام داده‌اند اما هنوز خیلی از کارها مانده و انجام نشده است.

آیت‌الله علیدوست خاطر نشان ساخت: دنیا امروزه در خلق پدیده‌ها و قراردادها به سرعت پیش می‌رود و با خودشان نیز صدها سوال فقهی می‌آورند لذا با توجه به گستردگی علوم، سه گزاره پیش روی ما مطرح است، اول مطالعات عمومی و کلی، دوم تخصص و صاحب نظر بودن و سوم تمحض و تمرکز.

عضو جامعه مدرسین گفت: ما فکر می‌کنیم که تخصص ایستگاه آخر است اما اینگونه نیست، اگر یک زمانی به یک شخصی گفته می‌شد که او جامع معقول و منقول است اما الان دیگر چنین حرفی نمی‌شود گفت و امروزه باید به سمت فقه‌های مضاف رفت.

این استاد حوزه ابراز داشت: باید هر دانش پژوهی برای رفتن به سمت تمحض و تمرکز در علوم ابتدا به خوبی متخصص شود و صاحب نظر شود ولو بالقوه، سپش وارد مسائل فقه مضاف شود.

آیت‌الله علیدوست در قسمت دیگری از سخنان خود در تبیین آسیب‌های پرداختن به فقه‌های مضاف خاطرنشان ساخت: پرداختن به فقه‌های مضاف یک ضرورت پر آسیب است که اگر این آسیب‌ها شناسایی و برطرف نشود ما در فقه‌های مضاف به یک اضافات تصنعی و بی بنیان می‌رسیم.

وی افزود: اولین آسیب در مقوله فقه‌های مضاف این است که تقسیمات باید به گونه ای باشد که یک اساس و کلان مسئله ای مطرح باشد و جنس آن جنس فقه باشد نه اینکه هر موضوعی را بیاوریم و برای آن فقه مضاف تعریف کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه در پایان سخنان خود در تبیین آسیب بعدی فقه‌های مضاف خاطر نشان ساخت: وقتی وارد یک ساحت می‌شویم باید اگر فقه در آن ساحت حرفی دارد را بیاوریم و باید حس شود که فقه با آن مرتبط است نه اینکه کلیاتی که در فقه وجود دارد را راجع به آن مسئله مطرح کنیم.