بعثت پیامبر اسلام نقطه عطفی در تاریخ بشر محسوب می‌شود

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام دکتر محمد ملک‌زاده، عضو هیئت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفتگوی قدس آنلاین به مناسبت ۲۷ رجب المرجب عید مبعث حضرت محمد(ص) از پیام این بعثت و رسالت نبوی برای جامعه امروز سخن می‌گوید.

حجت ‎الاسلام ملک‌زاده با تاکید بر اینکه بعثت پیامبر اسلام محمد مصطفی(ص) نقطه عطفی در تاریخ بشر محسوب می‌شود، می‌گوید: خداوند متعال وعده تحقق آن را در ادیان آسمانی پیش از اسلام داده بود. قرآن کریم در سوره بقره آیه ۱۴۶ فرموده است «اهل کتاب، پیامبر اسلام را بر اساس اوصافش که در تورات و انجیل خوانده‌اند می‌شناسند، همان گونه که پسران خود را می‌شناسند، با این حال گروهی از آنان حق را در حالی که می‌دانند، پنهان می‌کنند».

او اضافه می‌کند: دین اسلام پیام‌آور صلح و رحمت و محبت برای همه انسان‌هاست. خداوند، پیامبر اسلام را جلوه تام رحمت و محبت خویش به بندگانش بلکه برای همه موجودات عالم قرار داد. طبق آنچه در آیه ۱۰۷ سوره انبیاء آمده خداوند با اشاره به این حقیقت خطاب به آن حضرت فرمود که «تو را نفرستادیم، جز آن که می‌خواستیم رحمتی به جهانیان ارزانی داریم». آن حضرت در اوج رحمت و محبت، فرستاده ای از جنس بشر و برای رستگاری بشریت است.

این کارشناس دینی به توصیف ویژگی رسول خدا(ص) در قرآن کریم نیز اشاره کرده و بیان می‌کند:  قرآن کریم در توصیف این ویژگی رسول خدا(ص) خطاب به مردم طبق آنچه در آیه ۱۲۸ سوره توبه آمده می‌فرماید لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَئوفٌ رَحِیمٌ یعنی هر آینه پیامبری از خود شما به سویتان آمد که رنج های شما بر او سخت است و بر هدایت شما اصرار دارد و نسبت به مؤمنان رئوف و مهربان است. در این آیه صفات و ویژگی‌های منحصر به فردی برای رسول خدا آورده شده است که مفسران به جلوه‌هایی از آن اشاره نموده‌اند.

دکتر ملک‌زاده توضیح می‌دهد: در تفسیر عبارت «مِن أَنفُسِکُم» در این آیه آمده است که این عبارت اشاره به شدت ارتباط و علاقه پیامبر(ص) به مردم دارد، گویی پاره‌ای از جان مردم و از روح جامعه در جان پیامبر(ص) ظاهر شده است. این ویژگی سبب گردیده تا آن حضرت تمام دردهای مردم را بشناسد، از مشکلات آنان آگاه و در ناراحتی‌ها، غم‌ها و اندوه‌ها با آنان شریک باشد. ویژگی دیگر پیامبر اسلام که قرآن کریم برای مردم بیان می‌کند این است که هرگونه ناراحتی و زیان و ضرری به شما برسد برای او سخت و ناراحت کننده است(عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنَّتُم). او به شدت از رنج های شما رنج می برد، و اگر حتی بر جنگ های طاقت فرسای پر زحمت هم اصرار دارد، آن هم برای نجات و هدایت شما، و رهایی‌تان از چنگال ظلم و ستم و گناه و نافرمانی الهی است.

او ادامه می‌دهد: ویژگی دیگر اینکه او سخت به هدایت شما علاقه‌مند است و به آن عشق می‌ورزد(حَریصٌ عَلَیکُم). به کار بردن تعبیر «حرص» در این آیه به خاطر این است که شدت علاقه پیامبر(ص) به هدایت مردم را نشان دهد. بنابراین اگر شما را به میدان‌های پر مرارت جهاد اعزام می دارد، این هم به خاطر عشق به آزادی، به عزت و به هدایت شما و برای پاکسازی جامعه شماست. سپس قرآن کریم در انتهای آیه مجدداً تاکید می‌کند: «او نسبت به مؤمنان رئوف و رحیم است» (بِالمُومِنینَ رَؤوفٌ رَحِیمٌ) و بطور کلی هرگونه رفتار رسول خدا با مردم جلوه ای از محبت و لطف آن حضرت به مخلوقات الهی است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان می‌کند: طبق آنچه گفته شد وعده رسالت پیامبر اسلام(ص) با چنین ویژگی‌های منحصر به فردی از مدت‌ها قبل توسط انبیای الهی داده شده بود و در عصر بعثت نیز آن گونه که قرآن کریم فرموده است پیامبر اکرم(ص) برای پیروان ادیان آسمانی کاملا شناخته شده بود. اما این که چرا برخی در آن عصر با وجود این شناخت از پذیرش رسول خدا(ص) سرباز زدند را باید در علل دیگری جستجو کرد. مطالعه و بررسی اجمالی وضعیت آن دوره نشان می‌دهد که باید مهمترین عامل در این رابطه را، در برخی تعصبات نابجا و غیرمنطقی خواص به جاه و مقام و یا یک عقیده خاص جستجو کرد.

دکتر ملک‌زاده در پایان تاکید می‌کند: این تعصب ناپسند که گاه نسبت به شخص، گروه، حزب و یا برای دفاع غیر منطقی از عقیده و دیدگاهی ایجاد می‌شود و از بزرگترین آفت‌های دین به شمار می‌رود، همواره مانع پذیرش حق بوده است. اعراب جاهلی آن عصر به گونه‌ای در منجلاب تعصب گرفتار آمده بودند که در روایتی از امام صادق(ع) آمده است: «اگر قرآن بر غیر عرب فرستاده می شد، چه بسا عرب هیچ‌گاه به آن ایمان نمی‌آورد» چنین تعصبات جاهلانه‌ای امروز نیز جهان بشریت و از جمله جهان اسلام را گرفتار خود ساخته است. جوامع بشری امروز تشنه صلح عادلانه و فراگیر است و از تعصبات جاهلانه نظام استکباری و خودخواهی‌ها و بی‌عدالتی‌های جریان‌های وابسته به نظام سلطه رنج می‌برد. پیام مهم بعثت رسول مکرم اسلام، در گام اول زدودن این تعصبات جاهلانه از چهره جهان اسلام و اتحاد مسلمین حول محور کلام الهی و رسول خدا(ص) است. در گام بعد پیام این رسالت برای کل جهان، پیام صلح و رحمت بر اساس عدالت و نابودی ظلم و بیدادگری در عرصه بین‌المللی است.