حجت‌الاسلام واسطی برگزیده بیست و دومین دوره همایش کتاب سال حوزه

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلا‌ع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه و چهارمین جشنواره مقالات علمی حوزه که در مدرسه علمیه معصومیه در قم به صورت مجازی برگزار شد، از صاحبان آثار برگزیده، شایسته های تقدیر،‌ ناشران و … در بخش کتاب، پایان نامه و مقالات تجلیل به عمل آمد.

  • بر اساس این گزارش، مقاله «روش تحقیق شبکه‌ای روش معیار در تولید علم»، به قلم حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحمید واسطی عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه، منتشر شده در شماره ۸۰ فصلنامه علمی- پژوهشی ذهن  زمستان ۱۳۹۸، مقاله برگزیده چهارمین جشنواره مقالات علمی حوزه شد.
  • در چکیده این مقاله می‌خوانیم:
    با توجه به مبنای هستی‌­شناختی و معرفت­‌شناختیِ «رئالیسم شبکه­‌ای» که پدیده‌­ها را دارای وجود استقلالی از فاعل شناسا و قابل کشف و دارای ابعاد، سطوح، لایه­‌ها و زوایای مختلف- هم در اصل وجودشان و هم در ظهور و بروزشان- می­‌داند، روش موجّه برای کشف حداکثری از واقعیت‌­ها چیست؟ فرضیه مؤلف در پاسخ به این مسئله چنین است: «روش تحقیقِ شبکه­‌ای که مبتنی بر گسترۀ شبکۀ هستی و معادلات حرکت در این شبکه است، روش موجه برای کشف حداکثری از واقعیت‌هاست». مقصود از «شبکه هستی» در این فضا، نقشه روابط کل موجودات با یکدیگر است و مقصود از «معادلات حرکت در شبکه هستی» برایندگیری از کمّ و کیف روابط میان پدیده‌­ها برای ایجاد یک تغییر است. در این روش از سه ابزار هستی‌­شناختی، به­‌طورخاص استفاده می­‌شود: «علل اربع»، «مقولات عشر» و «مقومات سته حرکت». این سه ابزارِ راهبردی، مسئولیت تجزیه پدیده‌­ها به اجزا و روابطشان و سپس ترکیب آنها برای دستیابی به اثر جدید را به ­عهده دارند. این ابزارهای فلسفی با قرائت حکمت متعالیه، در تمام پدیده‌­های فردی و جمعی، ذهنی، روحی و رفتاری، مُلکی و ملکوتی، حقیقی و اعتباری- بر اساس منشأ اعتبار یا انتزاعشان- کارایی دارند و می­توانند وحدت را به کثرت تبدیل کرده، سپس کثرات را به وحدت برسانند.
  • برای دانلود فایل اصلی این مقاله اینجا کلیک کنید

بیست و دومین دوره همایش کتاب سال حوزه به صورت مجازی پنجشنبه ۱۶ بهمن ماه جاری با سخنرانی آیت‌الله جوادی آملی و آیت الله علیرضا اعرافی برگزار شد.