همراهی متقابل سردار سلیمانی و مردم

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کنگره بین المللی شهدای مقاومت و اربعین با سخنرانی حجت الاسلام دکتر سیدکاظم سیدباقری مدیر گروه سیاست پژوهشگاه چهارشنبه ۱۱دی ماه جاری به صورت مجازی برگزار شد.

متن سخنرانی حجت الاسلام دکتر سیدکاظم سیدباقری در ادامه خدمتتان ارائه می‌گردد:

  • در اندیشه سیاسی اسلام، بنا به فرمایش امام علی (ع) فرماندهان دارای ویژگی‌ها و شرایطی چند چون همدلی و همراهی هستند. سردار سلیمانی به عنوان فرمانده تراز در اندیشه اسلامی، در آراستگی به این ویژگی‌ها، رتمندان به سهم بالایی از اخلاق دست یافت تا با دیگران به ویژه توده مردم همراهی کند، در این صورت او رنج مردم را رنج خود می‌دید و خوشبختی آنها را خوشبختی خود می‌دانست و برنامه های دقیق علمی و عملی را برای حل مشکلاتشان ترتیب می‌داد.

در همین راستا است که علی (ع) تأکید می کند که خداوند رهبران عادل را موظف ساخته است که زندگی خود را در سطح مردم ضعیف و فقیر قرار دهند تا فقرا به دلیل فقر دچار غم و اندوه سختی نشوند. (نهج البلاغه، خطبه ۲۰۹). در این راستا شهید سلیمانی یکی از نمونه های عالی بود و در کنار مردم بود. او دیگران را برتر از خود می دانست و به دلیل فروتنی از دیدن مردمش در فقر و سختی احساس شرم می کرد.

وجود دلسوزی در روح و سیره شهید سلیمانی و البته سایر خصوصیات عالی معنوی مانند صبر، شخصیت والا، روح عدالت خواهانه، رفتار خردمندانه و درگیر نشدن در اختلافات سیاسی سطحی و بی حاصل، موجب شد تا مردم او را از جنس خود بدانند و احساس همراهی کنند. مردم ایران احساس می کردند که او مانند آنها صحبت می کند و برای آنها کار می کند، بنابراین شهادت او برای مردم سنگین بود.

جالب آن که مهربانی وی، حد و مرزی نمی‌شناخت، لذا در جبهه مقاومت، با هر کدام از مبارزان جبهه مقاومت اعم از عراقی، سوری، افغانی، یمنی یا پاکستانی مهربانی و همدردی می کرد و آنان نیز او را بدون ملاحظه مرز و ملیت، دوست داشتند و فرمانده خود می‌دانستند.
وجود هر یک از این موارد که در رفتار و گفتار شهید سلیمانی منعکس شده است، به این معنی است که با پیروی از آنها می‌توان تحول عمیقی در همکاری‌های سیاسی اجتماعی در میان مسلمانان و کشورهای اسلامی ایجاد کرد. این امر می‌تواند، تغییرات اساسی و مثبتی را در روند اعمال قدرت ایجاد کند و جامعه و شهروندان را به سوی اخلاقی شدن و فراگیری مهربانی حرکت دهد.

این مسئله در سیره سردار سلیمانی، کلید افزایش قدرت نرم در جمهوری اسلامی است و هشداری برای همه است که اگر می‌خواهیم قدرت نرم و سخت و موقعیت ایران را تقویت کنیم ، باید از رویه ژنرال سلیمانی پیروی کنیم و گفتار و کردارهای تفرقه افکن و توهین آمیز بپرهیزیم.
امیدواریم حاکمان و رهبران کشورهای اسلامی بتوانند «جبهه مهربانی» را در کنار «جبهه مقاومت» در برابر دشمن تقویت کنند تا بتوان با تقویت قدرت داخلی، قدرت مضاعفی در برابر دشمنان داشته باشند و جلوی نقش‌¬ها و دسیسه‌های آنان را بگیرند.