۴۲ سال ترور تک‌خال‌های ایران؛ از متفکران تا دانشمندان

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از خبرنگار اندیشه خبرگزاری فارس، ترور «محسن فخری‌زاده» توسط دشمنان اسلام عطش انتقام را در بین افراد شعله‌ورتر کرد. اما آنچه که باید در شهادت این دانشمند هسته‌ای و دفاعی کشورمان فراموش نکنیم، این است که با ترور یک شخصیت علمی و دانشمندان این مرزو بوم، پیشرفت علم متوقف نمی‌شود و با شهادت هر کدام از اساتید و دانشمندان، درخت علم و دانش تنومدتر و قوی‌تر خواهد شد.

اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، افراد مؤثر و صاحب نظر به ویژه چهره‌های فرهنگی و مذهبی همچون استاد مطهری، محمدعلی رجایی، محمدجواد باهنر، محمد مفتح و جمعی از ائمه جمعه، اندیشمندان و متفکران توسط منافقان و دشمنان اسلام ترور شده و به شهادت رسیدند.

در دهه اخیر نیز پس از تحکیم انقلاب اسلامی، با رشد علم و پیشرفت ایران اسلامی در زمینه انرژی هسته‎ای، مسعود علی‌محمدی (۲۲ دی ۱۳۸۸)، مجید شهریاری (۸ آذر ۱۳۸۹)، داریوش رضایی‌نژاد (اول مرداد ۱۳۹۰)، مصطفی احمدی روشن و رضا قشقایی (۲۱ دی ۱۳۹۰) و محسن فخری‌زاده (۷ آذر ۱۳۹۹)  از دانشمندان هسته‌ای بودند که توسط دشمنان به ویژه رژیم صهیونیستی، آمریکا و متحدانشان به شهادت رسیدند.

اما چرا هر چه ایران به قدرت و علم نزدیک‌تر می‌شود، دشمنان هراسان شده و اقدام به ترور شخصیت‌های علمی و دانشمندان هسته‌ای می‌کنند؟

از ترور شخصیت‌های فرهنگی و مذهبی تا ترور دانشمندان هسته‌ای

فرشاد مهدی پور، رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی سعی شد تا استقلال در همه زمینه‌ها به ویژه علوم مختلف که ما را از دیگران بی‌نیاز کرده و زندگی بشر را تسهیل کند، مورد توجه قرار گیرد، می‌گوید: در طول انقلاب اسلامی، دانشمندان کشورمان مرزهای دانش را طی کردند و موجب تقویت قدرت ایران اسلامی شدند. اوایل انقلاب بیشتر ترورها در حوزه متفکران و چهره‌های فرهنگی و مذهبی بود، چرا که دشمن از شکل‌گیری انقلاب اسلامی و صدور آن در جهان احساس خطر می‌کرد و نقش این افراد را در شکل‌گیری انقلاب اسلامی مؤثر می‌دانست.

وی می‌افزاید: بعد از تحکیم انقلاب اسلامی و پیشرفت روزافزون در زمینه علم و تکنولوژی به ویژه فناوری هسته‌ای، افرادی که در این زمینه موجب بالندگی ایران اسلامی شدند، هدف ترورها قرار گرفتند. در آخرین اقدام تروریست‌ها محسن فخری‌زاده دانشمندی که بنیه فکری و علمی جامعه را بالا برده و علم را در خدمت منافع عمومی قرار داد، به شهادت رسید. شهید فخری‌زاده فرد تک بعدی و فقط دانشمند علوم هسته‌ای و دفاعی نبود؛ بلکه می‌توان او را فردی چند بعدی و پیشرو در علم دانست که اهل فلسفه اسلامی فیزیک بود و در همه رشته‌های علمی هدفمند حرکت می‌کرد.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه دشمن می‎خواهد با ترور شهید فخری‌زاده در سالروز شهادت شهید شهریاری ترسی در بین دانشمندان این مرز و بوم ایجاد کند و آنها را از ادامه حرکت در این مسیر بازدارد؛ غافل از آنکه با حذف و شهادت این دانشمند هسته‌ای، هزاران دانشمند دیگر تربیت می‌شوند، می‌گوید: همانطور که با شهادت عماد مغنیه، حزب الله دچار افول نشد و بلکه مقتدرتر از قبل رشد کرد، یا با شهادت سردار سلیمانی، سیاست و امنیت منطقه رها نشد، اکنون نیز ایران در عرصه‌های علمی با قدرت بیشتری حرکت خواهد کرد.

مهدی‌پور با بیان اینکه اواخر دهه ۷۰ یعنی ۲۰ سال قبل رهبر معظم انقلاب سیاست مشخصی را برای توسعه علم و فرهنگ تبیین کردند، می‌افزاید: هر جایی که موفق شدیم، دشمن احساس خطر کرده و با ترور یا راه‌های دیگر همچون تحریم و فشار واکنش نشان داده است. ترورهای سال‌های اخیر هم نشان می‌دهد که ما در زمینه اجرای سیاست‌های ابلاغی رهبری به خوبی عمل کردیم.

ترور نشانگر ناموفق بودن تحریم و شکست در سیاست‌ دشمن است

مهدی جمشیدی، عضو هیات علمی گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز با بیان اینکه ترور گزینه نخست دشمنان و دولت‌های ذاتا تروریست نیست، می‌گوید: ترور نشانگر ناموفق بودن تحریم و فشارها و همچنین شکست در سیاست‌های دشمنان است. از طرفی هم هدف اصلی دشمن جلوگیری از قدرتمند شدن ایران اسلامی و مطرح شدن در سطح جهانی است. بر همین اساس تلاش می‌کنند با حذف عناصر اقتداربخش و سرمایه‌های انسانی این هدف خود را دنبال کنند.

دشمن با مذاکره، از دشمنی دست برنمی‌دارد/ اعتماد به غربی‌ها نتیجه‌ای جز پشیمانی ندارد

وی با بیان اینکه دشمنان با این اقدامات می‌خواهند این را القا کنند که باید دست از تلاش برای توسعه علم و منافع مردم برداریم، می‌افزاید: بخشی از اهداف ترور شهدای هسته‌ای و به ویژه شهید فخری‌زاده ایجاد رعب در جامعه و القای ضعف و آسیب‌پذیری است؛ به طوری که افراد تصور کنند توان مقابله با دشمن را نداریم و باید از مسیر توسعه علم عقب‌نشینی کنیم در غیر این صورت هزینه‌های سنگینی متحمل می‌شویم. بر همین اساس ما باید با قدرت این مسیر را ادامه دهیم تا دشمن نتواند به این درخت تنومد ضربه‌ای وارد کند و استحکام ما را متزلزل سازد.

جمشیدی به مذاکره با دشمنان هم اشاره می‌کند و می‌گوید: ما در هیچ چارچوب و مقطعی نمی‌توانیم امیدوار باشیم که دشمن از اهداف خود کوتاه می‌آید و از دشمنی صرف نظر می‎‌کند. برخی تصور کردند که ورود به فضای گفت‌وگو و مذاکره پاسخگو خواهد بود، اما مشاهده کردیم که هیچ‌گاه فضای دشمن با ما دوستی نخواهد بود. بنابراین برخی که چشم امید به غرب و میز مذاکره داشتند، با ترور شهید فخری‌زاده باید آگاه باشند که هیچ گزینه‌ای زیر میز و روی میز برای برقراری مذاکره با دشمن نیست و اعتماد به آنها جز پشیمانی نخواهد داشت.