مبلغان دینی با استفاده از دانش مدیریت، بهره‌وری تبلیغ را افزایش دهند

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کرسی علمی ترویجی با موضوع «مدیریت تبلیغ» توسط گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه به صورت مجازی تحت نرم افزار اسکایپ برگزار شد.

این کرسی علمی با ارائه حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر ابوطالب خدمتی و نقد دکتر محمداسمعیل رستمی‌نیا و حجت‌الاسلام والمسلمین حسن رقیمی و دبیری دکتر محمد رضا احمدی همراه بود.

در این جلسه که به صورت مجازی برگزار شد ابتدا دکتر خدمتی مباحثی از مدیریت تبلیغ را در بخش‌های مختلف از قبیل: ۱٫گام های پیش از تبلیغ، ۲٫ ارتباطات تبلیغی و بیان عناصر تبلیغ ، ۳٫برنامه ریزی تبلیغی و استفاده از برنامه هایی از قبیل اردو ، ۴٫سازماندهی تبلیغ ارائه کرد.

ایشان کاربردهای هر یک از اصول مدیریت را در تبلیغ بیان کردند و برای طلاب و مبلغان دینی ، کاربرد این مفاهیم را در محیط تبلیغی خواستار شدند.

در ادامه این کرسی علمی، ناقدان محترم نیز به نقد مباحث پرداختند و حاضران در جلسه مجازی نیز، هر یک مطالبی را بیان کردند مهمترین محورهای نقد این به این شرح بود:

از مدیریت تبلیغ انتظار می‌رود که مدیریت کلان تبلیغات در سطح کشور را دنبال کند و مراکز تبلیغی فعال در این حوزه را پوشش داده، ضمن هماهنگی میان آنها، راهبردهای لازم را جهت نیل به ماموریت های کلان مشخص نماید، پراکنده کاری، عدم هماهنگی، و فقدان اطلس تبلیغی در مناطق تبلیغی از مهمترین آسیب‌های مراکز تبلیغی است. اشکال محوری دیگر نیز مربوط به این موضوع است که شما به چه دلیل فعالیت مبلغان در مناطق تبلیغی را مدیریت قلمداد می‌کنید و برای آن نسخه مدیریتی تجویز می‌کنید؟ مبلغ در فضای تبلیغ، موظف به نماز و ارائه سخنرانی است و ربطی به مدیریت ندارد چرا که مدیریت در این عرصه جایگاهی ندارد!!

جناب آقای دکتر خدمتی در پاسخ اظهار داشتند این کرسی در واقع بخش عمده‌ای از تحقیق «مدیریت تبلیغ» است که به صورت فشرده ارائه شد طرحنامه این تحقیق متمرکز روی طلاب بوده و هدف هم این بوده است که کاربرد مفاهیم مدیریت برای طلاب و مبلغان بیان شود غرض این بوده که مدیریت مبلغان دینی در محیط تبلیغی، تقویت شود به گونه ای که بتوانند با استفاده از دانش مدیریت، بهره وری تبلیغی را افزایش دهند.
در همان زمان که طرحنامه در حال تصویب بود معاونت تبلیغ حوزه اعلام آمادگی کرد در صورت آماده شدن این اثر، خواهان این تحقیق برای ارائه به مبلغان است. درباره اشکال محوری دوم باید گفت که ما مبلغان را مدیران تبلیغی می‌دانیم فعالیت آنها دقیقا در حوزه مدیریت جای می‌گیرد، مبلغ باید برنامه ریزی کند، برای تحقق اهداف برنامه ای، افراد را سازماندهی نماید مخاطبان خود را شناسایی کرده و نحوه تعامل خود با مخاطبان را مشخص گرداند، فعالیت‌های تبلیغی را دقیقا ارزیابی نماید، تعارضات میان افراد و جمعیت ها را مدیریت کند، مشکلات مردم را مورد توجه قرار داده و در جهت رفع مشکلات، تا حد امکان تلاش نماید و … نگاه ما به مبلغ نگاه حداکثری است. مبلغان، مدیران تبلیغی در مناطق هستند و نباید نگاه حداقلی به آنان داشت.