کتاب قدرت نرم در روابط بین‌الملل منتشر شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب “قدرت نرم در روابط بین‌الملل” اثر حجت‌الاسلام و المسلمین محمد ملک‌زاده عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشگاه، توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به زیور چاپ آراسته شد

در کتاب قدرت نرم  پس از مطالعه و بررسی پدیده قدرت نرم و آشنایی با جلوه‌ها، اهداف و مولفه‌های مختلف آن از منظر اسلام، با استفاده از شاخصه‌ها و آموزه‌های اسلامی-شیعی، الگوی قدرت نرم نظام اسلامی در روابط بین‌الملل ارائه گردیده است، و در واقع هدف علمی کتاب است.

هدف عملی نیز بکارگیری و تقویت این الگوی جدید از سوی ملت‌های اسلامی به ویژه ملت مسلمان ایران در مقابله با تهدیدات دشمنان اسلام و دستیابی به اقتدار اسلامی می‌باشد. همچنین با توجه به افزایش کاربرد جلوه‌های مختلف قدرت نرم در عصر کنونی، آشنایی با مولفه‌های این قدرت جهت تعامل بهتر در عرصه جهانی و روابط میان کشورها و ملت‌ها حائز اهمیت می‌باشد امروزه اهمیت و کاربرد قدرت نرم به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای دیپلماسی و سیاست خارجی کشورها در دستیابی به اهداف مورد نظر خود در روابط بین‌الملل ضرورتی انکارناپذیر است. این امر به ویژه در پیشبرد اهداف نظام اسلامی و منافع ملی جمهوری اسلامی نیز دارای اهمیت بسزایی می‌باشد زیرا آشنایی با مولفه‌ها و مبانی قدرت نرم و مطالعه و بررسی این پدیده امکان بهره برداری بهینه‌تر از آن و در نتیجه دستیابی بهتر، گسترده‌تر و کم‌هزینه‌تر به اهداف نظام اسلامی و منافع ملی را تسهیل می‌بخشد.

سوال اصلی که در این کتاب به آن پرداخته شده این است که الگوی اسلامی-شیعی قدرت نرم بر چه مولفه‌هایی استوار است؟

علاوه بر سوال اصلی فوق سوالات فرعی زیر را نیز باید در این بررسی شده است

۱٫قدرت نرم چیست و در روابط بین‌الملل از چه جایگاهی برخوردار است؟

۲٫مولفه‌های قدرت نرم در عرصه جهانی چیست و بر کدام مبانی فکری و اعتقادی استوار است؟

۳٫دیدگاه اسلام در مورد این مبانی و مولفه‌های قدرت چیست؟

۴٫مولفه‌های قدرت نرم نظام اسلامی در ابعاد داخلی و عرصه بین‌المللی کدام است؟

۵٫راهکارهای تثبیت و ارتقاء قدرت نرم اسلامی چیست؟

  • علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب می‌توانند به‌ وبگاه سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مراجعه نمایند.