از اندیشه مرحوم موسویان برای جوانان الگوسازی کنیم

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور عصر یکشنبه ۲۶ مرداد ماه جاری در مراسم بزرگداشت مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سید عباس موسویان که به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به شخصیت علمی آن مرحوم، گفت: داغ این دانشمند فرهیخته برای حوزه و دانشگاه و جامعه علمی بسیار سنگین بود.

وی با بیان اینکه همه بشریت روزی دار فانی را وداع خواهند گفت، ادامه داد: علیرغم این که زمان و مکان و کیفیت موت بر انسان ها پوشیده است، اما باید دانست که راه گریزی از آن وجود ندارد.

آیت الله اعرافی با تأکید بر اینکه انسان باید همواره به مرگ و جهان آخرت توجه داشته باشد، اظهار کرد: انسان ها غالباً مرگ را برای خودشان نزدیک نمی بینند، در حالی که باید همواره به آن توجه داشته و برای آن آماده شوند.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه از دیدگاه سایر مکاتب و مذاهب انسان به وسیله مرگ از همه پیوندها و علاقه هایش جدا می شود، ابراز کرد: مرگ در منطق اسلام به معنای فنا نیست، بلکه به منزله پلی میان دنیا و آخرت است؛ اولیای الهی مرگ را پایان زندگی نمی دانند و از آن نمی هراسند.

وی با اشاره به اینکه اسلام همواره آمادگی برای مرگ را به انسان ها توصیه کرده است، یاد مرگ را عامل پاکی و پرواز به سوی قله معرفت توصیف و عنوان کرد: از دیدگاه اسلام هراس مطلق از مرگ پسندیده نیست، از این جهت مبانی اسلامی بر زیارت اهل قبور و یاد مرگ و ارتباط معنوی با اموات تأکید کرده است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه مرحوم حجت الاسلام والمسلمین  موسویان خدمات بزرگی به اسلام و انقلاب و حوزه های علمیه ارائه کرد، گفت: گسترش قلمروهای دانش اسلامی و ورود معارف الهی در قلمرو علوم انسانی به ویژه اقتصاد از ممیزهای حوزه پس از انقلاب است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه مرحوم حجت الاسلام والمسلمین موسویان را از پیشگامان حرکت در راستای گسترش قلمرو معارف اسلامی در عرصه اقتصاد دانست و خاطرنشان کرد: وفات ایشان ثلمه بزرگی به حوزه های علمیه بود؛ امروز وظیفه ما الگوسازی از ایشان برای نسل جوان و نخبه حوزوی و دانشگاهی است؛ باید اندیشه جوانان را با اندیشه بزرگانی همچون مرحوم حجت الاسلام والمسلمین موسویان استناد بخشیم.