آیین رونمایی از مجموعه ارزشمند این بانگ آزادی برگزار شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، آیین رونمایی از مجموعه ارزشمند استاد زنده‌یاد حمید سبزواری با نام این بانگ آزادی با حضور آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، دکتر محمدرضا سنگری، آقای رضا اسماعیلی، خانواده استاد و اهالی قلم، عصر روز دوشنبه مورخ ۹ تیرماه ۱۳۹۹ در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد. این بانگ آزادی مجموعه چهار جلدی از اشعار استاد حمید سبزواری است که به کوشش رضا اسماعیلی، مصطفی محدثی‌خراسانی و حسین اسرافیلی به چاپ رسیده است.

دکتر محمدرضا سنگری مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این آیین ضمن تشکر از خانواده استاد سبزواری و تقدیر از اساتیدی که در جمع آوری این مجموعه ارزشمند نقش داشته‌اند گفت: برای ورود به بحث در مورد استاد باید مقدمه‌ای ذکر شود تا بتوان بهتر به شخصیت این استاد بزرگ ورود کنیم.

وی افزود: هنگامیکه انقلاب اسلامی وقوع پیدا کرد، تحیّر پایان یافت. انقلاب خط پایان گیجی و بلاتکلیفی بود. در عرصه شعر و شاعری افرادی بودند که واقعا راه را دریافتند و همراه شدند و یکی از این چهره‌ها استاد سبزواری بود.

سنگری برای یادآوری ویژگی‌های استاد سبزواری به مقدمه‌نگاری آیت‌الله العظمی خامنه‌ای بر کتاب این بانگ آزادی اشاره کرد و گفت: رهبری معظم ویژ‌گی‌های زیادی برای ایشان در مقدمه کتاب ذکر کرده‌اند که از جمله آنها صراحت استاد بوده است. چنانچه حضرت آقا در کتاب مکتوب کرده‌اند که: شاعری صریح است و به صراحت آرمان‌های خود را فریاد می‌کشد.

وی افزود: از دیگر صفات ایشان ثابت قدمی بود و در این راه از هیچ ملامتی نترسید. موقع شناسی ایشان نیز ستودنی بود. انقلاب و انقلابی زیست و افول نکرد. حزن به قلمرو قلب ایشان ورود نکرد زیرا دل به کس دیگری سپرده بود و افت در زندگی پیدا نکرد. وفادار در کنار انقلاب ماند، پیشکسوت و پیشرو بود و شعر ایشان انقلابی و خدایی بود. زبانی فاخر داشت و استوار در زبان بود.

مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با طرح پرسشی به بحث خود ادامه داد و گفت: اگر قرار باشد به استاد عنوان فرمی دهیم کدام نام را بر او خواهیم گذاشت؟ شما او را چه شاعری می‌نامید؟ من برای این پاسخ آماری از مجموعه‌ اشعار ایشان آماده کرده‌ام که در ادامه خواهم گفت. برای نمونه در دفتر اول مجموعه چهار دفتری این بانگ آزادی،  ۲۶۵ غزل، ۵۹ قصیده، ۳۰ مثنوی، ۲۲ غالب‌های ترکیبی، ۳۴ چارپاره، ۲ قطعه، ۱۵۲ رباعی، ۴ دوبیتی، ۳۵ نیمایی، ۱۸ نمونه‌ی آزاد و ۱۶۷ سرود انقلابی جود دارد.

نویسنده کتاب قلم‌های قد بلند در پایان گفت: استاد عمدتا غزل‌سرا است که از روحیات ایشان نیز می‌توان به این نکته دست‌ یافت، اما من او را غزل‌سرا و سرودسرای انقلاب می‌نامم. خدایش رحمت کند.

در ادامه این مراسم رضا اسماعیلی از گردآورندگان مجموعه این بانگ آزادی ضمن تشکر از برگزاری مراسم تجلیل از خانواده استاد سبزواری گفت: استاد سبزواری به عنوان پیر و پدر و پیشکسوت شعر انقلاب اسلامی و کاروان سالار شعر انقلاب اسلامی و به راستی و درستی دیده بان فرهنگی و دغدغه مند انقلاب اسلامی است.

وی تصریح کرد: ما اگر بخواهیم تاریخ منظوم انقلاب اسلامی را روایت کنیم، ناگزیر مراجعه به آثار استاد حمید سبزواری هستیم و در واقع آثار این استاد بزرگوار با تاریخ انقلاب پیوندی تنگاتنگ دارد و اگر کسی می‌خواهد تاریخ انقلاب بخواند حتما باید آثار این استاد را مرور کرده باشد. بنابراین و طبق فرمایشات آیت‌الله رشاد باید دین خود را به این استاد ادا کنیم و به دنبال این باشیم تا با کنگره‌ای بزرگ و درخور به شخصیت و آثار استاد بپردازیم که این مهم تا به امروز مورد غفلت قرار گرفته است.

در ادامه این مراسم آقایان حسین اسرافیلی و محدثی خراسانی (از گردآورندگان مجموعه این بانگ آزادی) به شعرخوانی پرداختند و در نهایت از همسر و فرزند مرحوم استاد حمید سبزواری تجلیل بعمل آمد.