ایستایی و توقف در مسیر پیشرفت نظام بی‌معناست

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی، رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه، در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا، به شرح شاخص های تحول خواهی با تأکیدات رهبر انقلاب پرداخت و گفت: مبنا، منطق و ساختار هر نظام معرفتی، باید فضایی رو به تحول داشته باشد و اگر ایستایی در یک نظریه به وجود آید، کارآیی خود را از دست خواهد داد.

وی با بیان اینکه در تحول، دو بحث روزمرگی و روزآمدگی مطرح است، گفت: در روزمرگی مباحث و نظریات به صورت راکد و در تمام زمان ها ثابت و بدون تغییر است؛ در حالی که رهبر انقلاب فرمودند که حرف های جدیدی در آن وجود ندارد و مباحث تکرار مکررات است و نوآوری و خلاقیتی در آن دیده نمی شود.

رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه بیان کرد: اگر به جای روزمرگی، روزآمدگی داشته باشیم و مطابق نیاز زمانه و نو به نو مباحث و نظریات را پیگیری کنیم، پاسخگویی مناسب تر به جامعه اطراف خود و حرکت رو به جلو خواهیم داشت.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی ابراز داشت: در حرکت رو به رشد باید غایت و ایده آل و هدف نهایی را نیز مد نظر داشت و اگر این حرکت بدون غایت و هدف باشد جامعه فشل خواهد شد و کارآمدی مطلوبی نیز در بر نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی بر اساس آرمان و غایت بزرگ احیای تمدن نوین اسلامی و زمینه سازی برای ایجاد جامعه مهدوی پایه گذاری شده است افزود: باید همواره خودمان را به روز نگه داریم و نظام حرکت رو به رشد و پیشرفت داشته باشد و این مساله در سایه تحول خواهی و تلاش برای از بین بردن موانع و ایجاد سازوکارهای جدید و نوین کردن علوم عقلی تحقق خواهد یافت.

رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه بیان کرد: در چندین سال علوم بشری رشد زیادی داشته است و اگر انسان نسبت به آنها بی تفاوت باشد و خود را هم‌تراز نکند، از دروازه علم و دانش روز عقب خواهد افتاد.

وی در ادامه به تفاوت های مدیریت لیبرالی و اسلامی پرداخت و گفت: مدیریت اسلامی در سایه تحول‎خواهی با توجه به غایات ارزش‎ها و الهی بودن مباحث، حرکت رو به رشدی دارد، این مدیریت فعال است و از سرمایه نسل جوان در به کارگیری در مسؤولیت ها استقبال می کند.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی ابراز داشت: مدیریت لیبرال غایت و اهداف الهی ندارد، از این رو هیچ تطابقی با جامعه اسلامی ما و توانایی حل مشکل را ندارد و حتی مدیریت لیبرال، پاسخگوی نیازهای جوامع و کشورهای غربی نیست؛ چون این مدیریت برای بهبود زندگی بشریت به وجود نیامده است.

وی با اشاره به انحطاط و عقب‌گرد برخی مسؤولان اظهار کرد: برخی معتقد به آرمان ها و اهداف نظام بودند و در راستای اجرایی شدن آن همراهی با  انقلاب داشته اند، اما برخی بدون اعتقاد و پایبندی به دین، همراه قطار انقلاب شدند و بعد از مدتی رویکرد تحول خواهی خود را از دست داده و رویکرد غیر دینی را پیگیری کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی با بیان اینکه مسؤولان لیبرال با علمای دینی همراهی ندارند، گفت: برخی مسؤولان لیبرالی به نیروهای مرتجع تبدیل شده اند؛ بنابراین با مسیر رشد و پیشرفت کشور همراهی نمی کنند.

رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه بیان کرد: ما باید نگاه تحول خواهی و روزآمد داشتن در جهت رسیدن اهداف و غایت داشته باشیم و با تلاش و پشتکار و اهتمام نخبگان در مسیر پیشرفت و تحقق تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم.