به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین بهرام دلیر نقده ای عضو هیات علمی پژوهشگاه در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن تسلیت فرارسیدن ایام شهادت مظلومانه امام علی(ع) اظهار داشت: مهم ترین کلیدواژه در حکومت امام علی (ع) چه در بحث قبول حکومت و چه پیاده کردن اصول حکومتی تا زمان شهادت ایشان، بحث اخلاق بود، چه آن که اگر ایشان اخلاق را زیر پا می گذاشت قطعاً خانه نشین نمی شد، کما این که خود حضرت فرمود که من از معاویه سیاستمدارتر هستم، اما برای ایشان اخلاق است و رعایت حقوق مردم و حقوق شهروندی در درجه نخست قرار داشت.
وی افزود: عدالت و مواسات و اجرای حق آن چنان در حکومت و سیره علوی دارای اهمیت است که مولی الموحدین(ع) در آن کلام معروف فرمود اگر مسلمانی بشنود که خلخال از پای زن یهودی به غارت برده اند و از شنیدن این خبر دق کند، جای ملامت بر او نیست.
این پژوهشگر حوزوی همچنین گفت: چنانچه نگاهی به نامه امام علی(ع) به مالک اشتر و نیز دیگر فرامین و دستورات حضرت خطاب به فرمانداران و مسئولان حکومتی بیندازیم، به خوبی متوجه می شویم که مباحث اخلاقی در همه این ها در اولویت است.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر باید توجه داشت که امیرالمومنین(ع) یک چهره صلح طلب است و متأسفانه به خاطر نفهمی ما که از دوستان و محبان ایشان هستیم، جور دیگری در دنیا چهره ایشان معرفی شده و حال آن که در جهان، مسیحیت را به عنوان آیین صلح طلبی می شناسند و حال آن که اسلام به مراتب بیش از مسیحیت به دنبال صلح و اصلاح میان انسان ها بوده است.
حجت الاسلام و المسلمین دلیر نقده ای همچنین افزود: اگر دقت کنیم به خوبی متوجه می شویم که همه جنگ ها بر حضرت تحمیل شده و ایشان در بدو امر هیچگاه به دنبال جنگ نبوده اند.
وی بیان داشت: یکی دیگر از شاخصه ها و نشانه های اخلاق مداری حضرت آن جاست که وقتی اطرافیان ایشان به معاویه دشمنام می گفتند، حضرت یاران خود را از این کار بازداشت و فرمود به جای سب و دشنام بگویید که خدایا بین ما و آن ها صلح و اصلاح کن.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: حتی در اوج دفاع و نبرد نیز حضرت از مسائل اخلاقی غافل نبودند و ما امروز در جامعه خود بیش از هر زمان دیگری باید اخلاق و سیره علوی را ملاک و معیار خود قرار دهیم، به گونه ای که مولی الموحدین(ع) حتی به مخالفان خود نیز امنیت سیاسی می داد و به کسی اجازه نمی داد که به حقوق شهروندی مخالفان و نیز به خانواده و اطرافیان آن ها تعدی کند.
وی ابراز داشت: در بحث حکومترانی حضرت اگر امر دایر می شد بین حفظ نظام سیاسی و حفظ نظام اخلاقی، قطعاً ایشان حفظ نظام اخلاقی را مقدم بر حفظ حکومت می دانست، چرا که از نگاه امام علی(ع)، حکومت ها می آیند و می روند اما آن چه برای بشریت و انسانیت باقی می ماند همانا اخلاق است که فلسفه بعثت نبوی نیز همین مکارم اخلاق بوده است.
وی افزود: امام علی(ع) و اولاد طاهرین ایشان، به هیچ وجه تشنه قدرت و ثروت نبودند بلکه هدفشان حفظ اخلاق و ترویج معنویت و خداپرستی در جامعه بوده و این که با تحقق عدالت به انسانیت در مسیر رشد کمک کنند.
حجت الاسلام و المسلمین دلیر نقده ای در خاتمه گفت: حضرت در همین مسیر اخلاق و حفظ عدالت به شهادت رسید و گرنه برای حفظ حکومت به مراتب زرنگ تر و توانمندتر از معاویه بود، اما حاضر نبود که به قیمت زیر پا گذاشتن اخلاق و اصول انسانیت، حکومت خود را حفظ و تقویت کند.