به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجتالاسلامدکتر محسن مهاجرنیا، عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشکده نظام های اسلامی در شانزدهمین نشست کرسیهای آزاداندیشی “تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی” در قم با بیان اینکه ویژگی راهبرد اقتصاد مقاومتی آن است که قدرت ملی را ارتقاء و جلوی هرگونه نفوذ و سلطه بیگانه را سد می کند، راه ایجاد چنین راهبردی را در بیانیه ؛ دانشبنیادی، درونزایی، مولّدی سازی، مردمی کردن اقتصاد، با مدیریت مدیران جوان و دانا و مؤمن و مسلّط بر دانستههای اقتصادی در درون دولت است.
این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: در ادامه بحث راهبردشناسی در بیانیه گام دوم، موضوع این نشست «راهبرد اقتصاد مقاومتی» است. راهبردها همانند اهداف میانی و کوتاه مدت امور ثابت نیستند. رویکردهای اعتقادی و شرایط سیاسی ممکن است موضوعی را تبدیل به هدف و یا راهبرد بکند و موضوعی را از حالت راهبردی خارج نماید. موضوعی مانند اقتصاد در رویکرد مارکسیتسی زیربنای همه چیز و در رویکرد کاپیتالیستی هدف همه رقابت هاست اما در تفکر اسلامی نه تنها زیربنا و هدف جامعه نیست بلکه در گذشته به آن نگاه راهبردی هم نبود.اما شرایط دنیای امروز و بحران های اقتصادی و سیاسی و فشارهای دشمنان این عرصه را امروز در کشور به یک راهبرد اساسی برای برون رفت از تنگناهای موجود تبدیل کرده است و در بیانیه گام دوم با تصریح به اینکه «اقتصاد البتّه هدف جامعهی اسلامی نیست، امّا وسیلهای است که بدون آن نمی توان به هدفها رسید» اقتصاد مقاومتی ، به مثابه یکی از راهبردهای هفتگانه ورود به گام دوم انقلاب اسلامی تلقی شده است.
استاد مهاجرنیا با اشاره به مفاد بیانیه در خصوص نگاه راهبردی گفت؛ جایگاه اقتصاد در تقویت و سامان دهی به «نقطهی قوّت»، «سلطهناپذیری» و «نفوذ ناپذیری» این عرصه را از سطح عادی به سطح راهبردی ارتقاء داده است. همان طوری که مقام معظم رهبری در بیانیه آورده اند : « اقتصاد یک نقطهی کلیدیِ تعیینکننده است. اقتصاد قوی،نقطهی قوّت وعامل مهمّ سلطهناپذیری و نفوذ ناپذیری کشور است و اقتصاد ضعیف،نقطهی ضعف و زمینهساز نفوذ و سلطه و دخالت دشمنان است. فقر و غنا در مادّیات و معنویّات بشر، اثر می گذارد.»
مهاجرنیا با اشاره به اینکه در نگاه راهبردی به اقتصاد است که بیانیه به همه فرصتها، تهدیدها، نقطهقوتها و نقطهضعفها، توجه کرده است ومی گوید «ایران با دارا بودن یک درصد جمعیّت جهان، دارای ۷ درصد ذخایر معدنی جهان است: منابع عظیم زیرزمینی، موقعیت استثنائی جغرافیایی میان شرق و غرب و شمال و جنوب، بازار بزرگ ملّی، بازار بزرگ منطقهای با داشتن ۱۵ همسایه با ۶۰۰ میلیون جمعیّت، سواحل دریایی طولانی، حاصلخیزی زمین با محصولات متنوّع کشاورزی و باغی، اقتصاد بزرگ و متنوع، بخشهایی از ظرفیّتهای کشور است؛ بسیاری از ظرفیّتها دستنخورده مانده است. گفته شده است که ایران از نظر ظرفیّتهای استفاده نشدهی طبیعی و انسانی در رتبهی اوّل جهان است. بیشک شما جوانان مؤمن و پُرتلاش خواهید توانست این عیب بزرگ را برطرف کنید.»
مهاجرنیا در ادامه گفت : ظرفیت ها و فرصتهای مادی و اقتصادی که امروز در اختیار جمهوری اسلامی است، فهرستی طولانی را تشکیل میدهد که عملیاتی سازی آن نیازمند مدیریتی جهادی، مدیرانی متخصص و کارآمد، مسئولانی پرانگیزه و خردمند است تا با پیوند زدن میان آرمان ها و واقعیت ها، کاروان انقلاب اسلامی را از وضع موجود به وضع مطلوب برسانند.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: در کنار این همه فرصت و ظرفیت هایی که انقلاب اسلامی ایجاد کرده است، اقتصاد کشور هنوز در تراز راهبردی انقلاب دیده نمی شود و از آسیب های زیادی رنج می برد. در بیانیه گام دوم روی یازده آسیب جدی اقتصاد تمرکز شده است. در کنار عملکردهای ضعیف، چالش های بیرونی تحریم و وسوسههای دشمنان، عیوب ساختاری و ضعف های مدیریّتی است، وابستگی اقتصاد به نفت، دولتی بودن بخشهایی از اقتصاد که در حیطهی وظایف دولت نیست، نگاه به خارج، استفادهی اندک از ظرفیّت نیروی انسانی کشور، بودجهبندی معیوب و نامتوازن، عدم ثبات سیاست های اجرائی اقتصاد، عدم رعایت اولویّتها و وجود هزینههای زائد و حتّی مسرفانه در بخش هایی از دستگاههای حکومتی است.
وی در پایان افزود: راهبردی سازی اقتصاد به آن است که آسیب های فوق، برطرف شوند و اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد و به مثابه راهبرد کلان نظام در همه بخش ها، مورد توجه قرار گیرد. ویژگی راهبرد اقتصاد مقاومتی آن است که قدرت ملی را ارتقاء و جلوی هرگونه نفوذ و سلطه بیگانه را سد می کند. راه ایجاد چنین راهبردی را در بیانیه؛ دانشبنیادی، درونزایی، مولّد سازی، مردمی کردن اقتصاد آن هم با دستان مدیران جوان و دانا و مؤمن و مسلّط بر دانستههای اقتصادی در درون دولت است