ولایت اجازه انباشت ثروت و قدرت نمی‌دهد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، روز شنبه مورخ ۱۶ شهریورماه جاری آیت‌الله علی اکبر رشاد رییس و موسس پژوهشگاه در مجلس عزاداری روز هفتم ماه محرم الحرام با اشاره به خطبه‌ای از امام حسین(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت.

آیت‌الله رشاد گفت: سیدالشهدا(ع) در صحرای منا در حالیکه از سراسر جهان اسلام جمعیت کثیری در آن مکان حضور داشت و این تجمع بزرگترین تجمع مسلمانان به لحاظ کمی و کیفی بود به ایراد خطبه‌ای پرداخت.

امام حسین(ع) بعد از حضور تمامی افراد در تجمع منا خطاب به ایشان گفت: آیا فراموش کرده‌اید که حدیث منزلت توسط پیامبر خوانده شد و حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند که علی نسبت به من مانند هارون نسبت به موسی است، در حالیکه هارون نبی بوده اما علی نبوت ندارد؟ آیا جملاتی که ایشان نسبت به من، پدر، مادر، خواهر و برادرم فرموده‌اند را فراموش کرده‌اید؟ امام حسین(ع) فرمودند که آیا زماانی که در مسجد سجده شما طولانی می‌شد را بخاطر دارید؟ چگونه بعد از این همه تذکر و توصیه رسول اکرم شما تغییر کرده‌اید؟ چگونه شده‌اید؟رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: سپس حضرت به نوعی آسیب شناسی اجتماعی درون آن جمعیت پرداخته و گفتند: مشکل اساسی شما اشرافیت است، مشکل شما چسبیدن به جاه است. شما انباشت ثروت کرده، به جاه رسیده و به ثروت چسبیده‌اید. و انحراف عظیمی که در عالم اسلام امروز به وجود آمده است، همین است. ولایت اجازه انباشت ثروت نمی‌دهد. ولایت اجازه انباشت قدرت هم نمی‌دهد. ولایت باعث یکدستی خواهد بود و کوچکترین اجازه‌ای برای ظلم نخواهد داد.

رییس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه سخنان خود افزود: امیرالمومنین که میدانی ترین و شجاع ترین مرد زمان خود بود، بنا به مصلحت جامعه و جهان اسلام در حدود ۲۵ سال خانه نشین شد، کسی که در نزدیک به ۸۰ جنگ بزرگ و کوچک حضور داشت، ۲۵ سال خانه نشینی را تجربه کرد تا دین مبین اسلام به خطر نیفتد. این بزرگوار می‌دانست که اگر قرار باشد با شمشیر وارد شود، کیان اسلام آسیب خواهد دید و حتی همین فرقه‌ای که به نام اهل سنت نام دارد نیز الان باقی نمی‌ماند.