کارگاه چکیده نویسی موفق برای کنفرانس‌های بین‌المللی علوم انسانی برگزار شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به همت اداره تعاملات علمی و بین‌المللی پژوهشگاه با همکاری مؤسسه طومار اندیشه نخستین کارگاه مهارت‌افزایی حضور و فعالیت در عرصه بین‌الملل با عنوان کارگاه «چکیده نویسی موفق برای کنفرانس‌های بین‌المللی علوم انسانی» روز سه‌شنبه مورخ ۵ شهریور ماه جاری در تهزان برگزار شد.

این کارگاه‌ها که با هدف توان‌مندسازی، دانش‌افزایی و افزایش مهارت‌های علاقمندان به حضور در عرصه بین‌المللی تشکیل شده بود، با تدریس آقای دکتر سید محمدهادی گرامی از ساعت ۱۴:۰۰ کار خود را آغاز کرد.

مخاطبان این کارگاه‌، اعضای هیات علمی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پژوهشگران علاقمند به فعالیت در عرصه بین المللی با حضور پرشور خود در دو جلسه این کارگاه حضور به هم رسانده و در پایان نیز گواهی‌نامه معتبر علمی پایان دوره دریافت نمودند.

دکتر گرامی با ذکر نکاتی مهم درخصوص چکیده نویسی برای کنفرانس‌های بین‌المللی به بسط این موضوع پرداخت.

وی اﻧﻮاع ﭼﮑﯿﺪه‌ﻫﺎ را به ﻣﻘﺎﻟﻪ، ﮐﻨﻔﺮاﻧﺲ، ﭘﺮوﭘﻮزال ﮔﺮﻧﺖ، ﭘﺮوﭘﻮزال ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ، ﮐﺘﺎب، ﭘﺎﯾﺎن ﻧﺎﻣه تقسیم بندی کرد و گفت: ﭼﮑﯿﺪه ﮐﻨﻔﺮاﻧﺲ ﯾﮏ ﻣﻮاﺟﻪ ﮐﻮﺗﺎه و ﻣﮑﺘﻮب ﺑﺎ ﮐﺴﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ اﺣﺘﻤﺎﻻ ﻫﯿﭽﮕﺎه او را ﻧﺪﯾﺪه‌اﯾﺪ و ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﻗﻀﺎوت ﻧﻬﺎﯾﯽ و ﻗﻄﻌﯽ درﺑﺎره ﺷﻤﺎ و ﮐﺎر ﺷﻤﺎ ﻣﯽ‌ﺷﻮد.

دکتر گرامی؛ مواردی همچون: ﯾﺎﻓﺘﻦ و اﻧﺘﺨﺎب ﮐﻨﻔﺮاﻧﺲ – آﻧﺎﻟﯿﺰ ﻓﺮاﺧﻮان ﮐﻨﻔﺮاﻧﺲ – ﯾﺎﻓﺘﻦ اﯾﺪه – ﻧﮕﺎرش ﭼﮑﯿﺪه – اﻧﺘﺨﺎب و ﻧﻬﺎﯾﯽ ﮐﺮدن ﻋﻨﻮان – ﻣﺮور، ﺑﺎزﺑﯿﻨﯽ و اﺻﻼح را به عنوان مراحل چکیده‌نویسی موفق و روان‌دانشی برشمرد.

وی همچنین آﻧﺎﻟﯿﺰ ﯾﮏ ﻓﺮاﺧﻮان و ﭼﮑﯿﺪه ﻧﻮﯾﺴﯽ ﺟﻤﻌﯽ، ﭼﮑﯿﺪه ﻧﻮﯾﺴﯽ ﻣﻮﺿﻮﻋﯽ دوﺳﺘﺎن ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﻓﺮدی و آﻧﺎﻟﯿﺰ ﮐﺮدن ﭼﮑﯿﺪه‌ﻫﺎی دوﺳﺘﺎن را به عنوان ﮐﺎرﮔﺎه ﻋﻤﻠﯽ ﭼﮑﯿﺪه ﻧﻮﯾﺴﯽ دانست.

از نظر سید محمدهادی گرامی چالش‌های عمده در چکیده نویسی ایرانیان را در ﺣﻮزه ﭘﺎراداﯾﻢ و روﯾﮑﺮد، حوزه ﺗﺒﯿﯿﻦ ﻣﺴﺄﻟﻪ و ﺣﻮزه ﺳﺎﺧﺘﺎر و ﺷﮑﻞ تقسیم بندی می‌شود.

وی همچنین ﺑﺮرﺳﯽ اﻣﮑﺎن اﺧﺬ وﯾﺰا ﺑﺮای اﯾﺮاﻧﯿﺎن، ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻓﺮﻗﻪ‌ای و ﺳﯿﺎﺳﯽ و ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﻧﺒﻮدن ﻣﻮﺿﻮع ﭼﮑﯿﺪه ﺑﺎ ﭘﻨﻞ‌ﻫﺎ را به عنوان ﺑﺮﺧﯽ از دﻻﯾﻞ ﻏﯿﺮ ﻋﻠﻤﯽ رد ﺷﺪن ﭼﮑﯿﺪه اﯾﺮاﻧﯿﺎن دانست.

در پایان دو کارگاه، حاضرین به نوشتن چکیده‌ علمی پرداخته و پس از اتمام چکیده‌های خود را با استاد گرامی برای گرفتن ایرادات نوشته مطرح کردند.