لایک ممنوع جریانی اثربخش در ارتقای سواد رسانه‌ای

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب لایک ممنوع از آثار کانون اندیشه جوان پژوهشگاه و به قلم دکتر سیدبشیر حسینی محقق مرکز پژوهش‌های جوان، کانون اندیشه جوان و همچنینو داور برنامه محبوب عصر جدید، چندی پیش توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه به زیور چاپ آراسته شد.

در ادامه به معرفی اجمالی این اثر ارزشمند می‌پردازیم:

کتاب لایک ممنوع با هدف معرفی زودباوری در فضای مجازی و معرفی راهکارهای رهایی از آن به نگارش درآمده است. با توجه به اینکه اساس کتاب بر مفهوم زودباوری بنا شده است، در فصول ابتدایی این امر به صورت مستقل مورد بررسی قرار گرفته است و هر چه از فصول ابتدایی دورتر می‌شویم این مفهوم بیشتر با مفهوم فضای مجازی و ابعاد آن ترکیب می‌گردد. در نوشتار کتاب تلاش شده تا به وفور از مثال‌های متنوع استفاده شود تا مفهوم به سرعت به مخاطب منتقل گردد، همچنین اساس ساختار کتاب بر پایه بخش‌ها و قسمت‌های متنوع پایه‌ریزی شده است.

چهارده گامی که در این اثر وجود دارد، پیرامون مفهوم زودباوری در فضای مجازی و راهکارهای رهایی از آن بحث می‌کند.

🔹 در گام اول به مفهوم زودباوری پرداخته و در گام دوم چگونگی درگیر شدن مخاطبان در دام آن تشریح شده است. نویسنده گام سوم را به چگونگی تأثیر فنون اقناع بر باور و تصورات کاربران اختصاص داده و در خلال گام‌های چهارم تا هفتم شایعه به عنوان اصلی‌ترین عامل زودباوری مورد بررسی قرار گرفته است.

🔸 در گام هشتم، منابع اخبار مورد بحث قرار گرفته و گام‌های نهم تا یازدهم راهکارهای شناخت دروغ در فضای مجازی را بیان می‌کند. در گام دوازدهم به عدم مدیریت زمان در فضای مجازی اشاره شده و گام سیزدهم به مقوله فریب در فضای مجازی می‌پردازد. گام چهاردهم نیز به چگونگی مواجه حقیقی با دنیای مجازی اختصاص یافته است.

🔹 عناوین برخی از این گام‌ها عبارتند از: «بشنو و باور نکن»، «بی‌خیال معنی و مفهوم متن»، «باورم نیست ز بد عهدی ایام هنوز!»، «دوای درد بی درمان کجایی» و «انفجار مجازی!».

🔸یکی از ویژگی‌های بارز کتاب حاضر را می‌توان استفاده زیاد از مثال‌های متنوع با هدف انتقال سریع مفاهیم به مخاطب دانست که همین عامل موجب جذابیت و دلنشینی کتاب برای خوانندگان آن شده است.

🔹 کتاب حاضر که به قلم دکتر سیدبشیر حسینی داور برنامه عصر جدید نگاشته شده، در ۱۶۶ صفحه و با قیمت ۲۰۰۰۰ تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه روانه بازار نشر شده است.