آشنایی طلاب با مهارت‌ حفظ سلامت جسمی الزامی است

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب مهارتی «مهارت‌­های بهداشت و سلامت جسمی» توسط گروه سنت‌های حوزوی و آداب طلبگی مرکز پژوهش‌های جوان وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به زودی منتشر خواهد شد. در همین زمینه گفت‌وگوی کوتاهی با حجت‌الاسلام دکتر عباس­علی واشیان نویسنده کتاب انجام داده‌ایم که در ادامه مطلب از منظرتان عبور خواهد کرد.

با سلام؛ لطفا بفرمایید محورهای اصلی کتاب شما چیست؟

بسم الله الرحمن الرحیم؛ این کتاب ۳ فصل خواهد داشت؛ در  فصل اول: کلیات و مفاهیم سلامت را بیان می‌کنیم. در فصل دوم از بهداشت جسمی صحبت می‌شود و در فصل سوم بیماری­های جسمی بیان می‌گردد. در فصل اخیر به محورهایی از قبیل شناخت علل و عوامل بروز، نشانه­های بیماری، درمان و مراقبت­ها پرداخته می‌شود.

این کتاب قرار است به چه سوالات مخاطب طلبه جوان پاسخ دهد؟

مهمترین سوالات دراین زمینه عبارت اند از: مفاهیم کلیدی در سلامت چیست؟ مهارت­های رعایت بهداشت جسمی کدامند؟ چگونه از بروز بیماری­های جسمی پیشگیری کنیم؟ اگر مبتلا به بیماری­های جسمی شدیم، چگونه پیگیری کنیم؟

اهمیت موضوع کتاب در زمانه حاضر چیست؟

آشنایی طلاب با مهارت‌های ایجاد، حفظ و ارتقاء سلامت جسمی الزامی است. همچنین در صورت بیماری، شناخت و بکاربستن مهارت­های مواجهه با بیماری­های جسمی اجتناب ناپذیر است. همان اندازه که تعالی روحی مهم است باید به فکر صحت جسم نیز بود و ما در این کتاب این رویکرد را مورد توجه قرار می‌دهیم.

چرا  به سراغ سوژه اصلی کتاب رفتید؟

بدلیل استفاده به عنوان منبعی مکتوب برای ایجاد مهارت یا مهارت­افزایی در مهارت­های سلامت جسمی این سوژه انتخاب شد. کم‌توجهی طلاب به سلامتی خود ضررهای جبران ناپذیری را به آنها وارد می‌کند. بسیاری از این ضررها واقعا قابل پیشگیری‌اند و از وارد آمدن خسارات مادی و معنوی فراوان جلوگیری می‌کنند.

سیر منطقی مباحث کتاب چگونه است ؟

ابتدا به بیان کلیاتی همچون وجود مشکلات و مسائل بیماری­های جسمی و ضرورت آگاهی از مهارت­های سلامت جسمی پرداخته شده است. سپس به مفاهیم کلیدی حوزه سلامت جسم اشاره شده و در نگاهی بهداشتی و پیشگیری با بیان مهارت­های حفظ سلامت جسم، بارزترین مشکلات جسمی انتخاب شده است. در نهایت با توجه به ابتلای برخی از افراد به بیماری­های مختلف جسمی، راه­های شناسایی و اقدامات مراقبتی و درمانی آنها به اختصار آورده شده است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب (در آینده‌ای نزدیک) می‌توانند به‌ وبگاه سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مراجعه نمایند.