به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاعرسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجتالاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه در گفتوگو با مفتاح، در پاسخ به پرسش «در ۴۰ سال گذشته انقلاب اسلامی به چه میزان دیانت و سیاست توانستهاند با یک دیگر همگرایی داشته باشند؟» اظهار داشت: انقلاب اسلامی ما برخواسته از درون دین است. یعنی دین آن را به وجود آورده و برایش برنامه ریزی و تئوری ریزی کرده است.
وی افزود: اصل دین و سیاست از اصول انقلاب است و همواره تلاش شده این دو هویت با یک دیگر همگرایی داشته باشند. هر چند دین و سیاست در جاهای با یک دیگر واگرایی داشته اند ولی باید دانست به لحاظ حقوقی و قانونی این دو هویت دو بال اصلی انقلاب هستند که اگر هر کدام آسیب ببیند هویت انقلاب آسیب می بیند.
عضو هیأت علمی علمی گروه سیاست پژوهشگاه با تأکید بر این که اگر هویت دینی و یا هویت سیاسی انقلاب آسیب ببیند در حقیقت هویت انقلاب آسیب دیده است، عنوان کرد: این دو هویت و پدیده را باید در ظرف زمان و مکان مورد بررسی قرار داد. یعنی باید از لحاظ داخلی و خارجی مورد بررسی قرار گیرد.
وی ادامه داد: وقتی دیانت و سیاست انقلاب اسلامی را طی ۴۰ سال گذشته می نگریم می بینیم به سبب چالش ها، دشمنی ها و مشکلات داخلی و خارجی دارای رشد و افول بود. هدف اصلی، همگرایی میان دین و سیاست بوده است ولی به سبب دشمنی های داخلی و خارجی در بخش هایی نیز واگرایی رخ داد. یعنی در جاهایی مسائل با دین و در جاهایی نیز با سیاست سازگار نبود.
حجتالاسلام والمسلمین مهاجرنیا با یادآوری این موضوع که مطرح شدن مسائلی مانند دولت دینی یا دین دولتی نشانگر آن است که در جاهایی میان دین و سیاست سازگاری خوبی رخ نداده است، گفت: در مجموع می توان گفت که پس از گذشت ۴۰ سال انقلاب توانسته اصالت دینی خود را حفظ کرده و رویکرد آن نیز اسلام سیاسی باشد. همین دو هویت و اصالت نیز سبب ماندگاری آن شد.
وی اضافه کرد: امروزه حتی دشمنان نیز بر وجود اصالت دینی و اسلام سیاسی انقلاب اعتراف می کنند. برای نمونه رییس جمهور آمریکا اخیراً گفته «طی ۴۰ سال گذشته ایران بزرگترین خطر برای ما و غرب بود.» وقتی دشمنان چنین سخنانی را بر زبان می آورند می توان نتیجه گرفت که اصالت دینی و اسلام سیاسی ما حفظ شد.
وی تصریح کرد: اگر تنها به دین و یا تنها به سیاست کار داشتیم دشمنان ما را بزرگترین خطر می دانستند؟ تنها به سیاست کار داشتیم مانند سایر کشورها مطیع آن ها شده و خطری برایشان نداشتیم و اگر تنها به دین کار داشتیم مانند گروه تروریستی داعش می شدیم که نه برای خود و نه برای دیگران هیچ سود و منفعتی ندارند و عاقبت آن نیز از بین رفتن است.
وی ادامه داد: اعتراف دشمنان نشان می دهد ما اصالت و هویت دینی و سیاسی خود را حفظ کرده ایم. امروزه جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین برند مبارزه با استکبار، استعمار، استبداد و… شناخته می شود و دیگران از آن الگو برداری می کنند.
حجتالاسلام والمسلمین مهاجرنیا در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: البته بزرگترین مشکلی که سبب شده میان دین و سیاست همگرایی کاملی رخ ندهد تولید کم نظریه است. در انقلاب اسلامی باید نظریه های مربوط به دین و سیاست همواره پویا باشد تا به فرموده امام راحل به اسلام ناب محمدی برسیم.
وی ادامه داد: متأسفانه نظریه های پشتیبان، جایگزین و بازسازی شده برای دین و سیاست پس از گذشت ۴۰ سال کم تولید کردیم. مشکل تولید معرفت داریم. باید به گونه ای عمل می کردیم که نظریات ما نظریات غربی را به چالش بکشاند. نتیجه دین و سیاست انقلاب اسلامی مردم سالاری دینی بود ولی در این زمینه کار نظری کم کردیم. این مسائل را باید به لحاظ معرفتی بازسازی کنیم. باید تئوره پردازی و نظریه پردازی می کردیم.