به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاعرسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حضرت آیتالله جوادی آملی در دیدار اعضای شورای طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی که در بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، بیان داشتند: توقعی که نظام اسلامی و خونهای پاک شهداء از حوزه علمیه دارند توقعی جهانی است؛ لذا باید جهانی فکر کنید چراکه مکتب ما هم مکتبی جهانی است و راه هم در این زمینه باز است؛ در این مسیر مطلب و زبان مشترک بین همه انسانها وجود دارد لذا خواه یا ناخواه سخنان شما اثر بخش خواهد بود.
معظمله تصریح داشتند: واژههایی مانند عدل آن مفاهیمی نیستند که بتوان گفتمان جهانی را در وهله اول بر مبنای آنها بنا کرد؛ گرچه همه جهان، عدل را دوست دارند و همه میدانند که عدل یعنی هر چیز را در جای خود قرار دادن، اما بشر در باطن این مفاهیم با یکدیگر اختلاف دارند، آنکه سکولار میاندیشد جای افراد و اشیاء را خود تعیین میکند و کسی که الهی میاندیشد معتقد است که جای افراد و اشیاء را خداوند معین میکند، لذا حرف اولِ ما در گفتمان جهانی باید «توحید» باشد.
حضرت آیت الله جوادی آملی ابراز داشتند: باید حرف جهانی را شناخت و بعد به درستی آن را ارائه کرد و امروز به برکت انقلاب اسلامی فرصت و امکانات برای این مهم، فراهم است.
ایشان ادامه دادند: آلودگی استکبار، استعمار و استثمار را تنها خون شهید از جامعه پاک می کند و دیگر مطهرات این قدرت را ندارند که این آلودگی ها را پاک کنند، ما این کار را کرده ایم و الان در کشور طیب و طاهر زندگی می کنیم چرا که در روایت داریم «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ» و خون شهید در این سرزمین ریخته شده است. از سوی دیگر قرآن کریم می فرماید سرزمین طیب و طاهر باید میوه طیب و طاهر بدهد، این جمله به داعیه انشاء بیان شده است یعنی بکوشید از این سرزمینی که به واسطه خون شهدا پاک و منزه شهده است ثمره پاک به دست بیاورید.
معظم له اذعان داشت: اگر فرمود «العلماء ورثة الأنبياء» یعنی بکوشید که از انبیاء ارث ببرید، بر خلاف ارث مادی که تا مورث نمیرد چیزی به وارث نمی رسد در اینجا تا وارث نمیرد ارث نمی برد که فرمود «موتوا قبل ان تموتوا».
حضرت آیتالله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشتند: زبان گفتگو با جهان باید زبان عقل باشد، مرحوم کلینی در مقدمه کافی می نویسد قطب فرهنگی هر ملتی، عقل آن ملت است و جایگاه عقل را خود قرآن کریم نیز برای ما مشخص و تبیین کرده است. می فرماید عقل این قدرت را دارد که در برابر خداوند قرار بگیرد، خدا با عقل به گفتگو می نشیند و عقل در مقابل خداوند احتجاج می کند، بیان قرآن این است که ما اگر انبیاء را نمی فرستادیم عقل اعتراض می کرد تو که از دشواری مسیر پیش روی من آگاه بودی چرا برای من راهنما نفرستادی؟! این جایگاه بلند عقل است و ما باید جایگاه رفیع عقل را حفظ کنیم.
ایشان تاکید داشتند: حرف ما تا جهانی و عقلی نباشد در همین منطقه دفن خواهد شد، الان شرایط نهادهای علمی اینگونه است که تا سخنی فضای علمی غرب را تسخیر نکند حتی در منطقه خود نیز پذیرفته نخواهد شد و جهان از شما این انتظار را دارد.
معظم له افزودند: ذات اقدس اله انسان را یک لوح نانوشته خلق نکرده است، بلکه در درون انسان صاحبخانه ای است که علم باید با این میزبان هماهنگ باشد، علوم سکولار مانند مهمانان ناخوانده ای هستند که با صاحبخانه هماهنگ نیستند لذا بشر امروز آرامش ندارد و در درون، دچارغوغا و تشویش است.
این مرجع تقلید تصریح داشتند: بنابراین باید مدیران حوزه در مدیریت حوزه های علمیه راه سید مرتضی را طی کنند؛ او هم وقف را احیاء کرد و با وقف مال خود در راه علم، طلبه های با استعداد را حمایت کرد و هم جلوی نهال فروشی در حوزه را گرفت و نگذاشت که طلبه های با استعداد به کاری جز تحقیق و پژوهش مشغول شوند.
حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به فرارسیدن ایام پیروزی انقلاب اسلامی به دستاوردهای علمی حوزه های علمیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و بیان داشتند: دینی که گفته «طلب العلم فريضه» خود آن دین هم گفته چه بخوانید «إنّما العلم ثلاثة: آیة محکمة، أو فریضة عادلة، أو سنّة قائمة» قبلاً آیه محکمه، فریضه عادله و سنت قائمه، هر سه را فقه و اصول معنا می کردند اما به برکت انقلاب اسلامی حوزه از تک بعدی بودن درآمده و علوم دیگری همچون، فلسفه، تفسیر، کلام، حقوق و اخلاق در حوزه رشد کرد، در واقع خون شهدا دید علمی حوزه را توسعه داد که امیدواریم با عنایت الهی نجف ثانی بلکه افزونتر از آن باشید.
لازم به ذکر است حجتالاسلام ابوالقاسم مقیمی حاجی مشاور ریاست پژوهشگاه در امور حوزوی به نمایندگی از پژوهشگاه در این دیدار صمیمانه حضور داشتند.