نمایشگاه آثار و دستاوردهای مراکز حوزوی برگزار می‌شود

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نمایشگاه آثار و دستاوردهای مراکز و دستگاه های حوزوی، همزمان با هفته پژوهش سال ۹۷ با حضور فعال پژوهشگاه، یکشنبه تا پنج شنبه ۲۵ لغایت ۲۹ آذرماه جاری در محل مصلی شهر مقدس قم برگزار می شود.
بنا بر این گزارش حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید حسین میرمعزی معاون پژوهش حوزه های علمیه و رییس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در نشست خبری که در مجتمع الولایه مسجد مقدس جمکران برگزار شد، با اشاره به ‌پیش رو بودن هفته پژوهش اظهار داشت: در کشور ما هفته آخر آذرماه را هفته پژوهش اعلام کرده‌اند که فرصت مغتنمی برای تقدیر از پژوهشگران، بازخوانی پژوهش‌های انجام‌شده و آسیب‌شناسی پژوهش در کشور در سال گذشته است.
وی با بیان اجرای برنامه‌های هفته پژوهش به‌صورت ستادی و فراستادی گفت: شعار محوری هفته پژوهش عبارت از پژوهش و علوم اسلامی بوده چراکه وجه دانشی تمدن نوین اسلامی علوم اسلامی است به همین دلیل این شعار را برای این هفته انتخاب کرده‌ایم.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور افزود: محورهای برنامه‌های این هفته پژوهش و طلاب جوان استعدادهای برتر و نخبگان؛ پژوهش، دستاوردها و ظرفیت‌ها؛ پژوهش، الگوهای تعاملی و هم‌افزایی نهادهای پژوهش حوزوی؛ پژوهش حوزه و دانشگاه، پژوهش و سند پایه و پژوهش و انقلاب اسلامی هستند.
میرمعزی با اشاره به برنامه‌های ستادی در نظر گرفته‌شده ابراز کرد: برگزاری نمایشگاه کتاب، دیدار با مراجع معظم تقلید، دیدارهای استانی و تجلیل از شخصیت‌های استانی، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی در استان و نشست‌های علمی در سطح واحدهای پژوهشی ازجمله برنامه‌های ستادی این هفته هستند.
وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه مشکات ۵ اظهار داشت: این نمایشگاه طی سال‌های گذشته برگزارشده و در دو دوره از نمایشگاه مقام معظم رهبری در آن شرکت کرده‌اند، حدود ۸۰ مرکز پژوهشی برای شرکت در نمایشگاه اعلام کرده‌اند که ۶۵ مرکز تاکنون اعلام آمادگی کرده‌اند.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به زمان برگزاری این نمایشگاه گفت: مراسم افتتاحیه این نمایشگاه روز یکشنبه بعد از نماز مغرب و عشاء بوده و محل نمایشگاه مصلی امام خمینی(ره) با حضور مسئولان کشوری و استانی است.
میر معزی با اشاره به بخش‌های نمایشگاه مشکلات ۵ افزود: در بخش اول مؤسسات به ارائه آثار خود می‌پردازند، در بخش دوم و در بخش موضوعی تولیدات حوزه‌های علمیه در ۱۵ رشته ارائه و حدود ۴ هزار اثر آثار برگزیده هستند که ارائه خواهند شد، و بخش سوم نمایشگاه شامل موضوع انقلاب اسلامی بوده که به نمایش گذاشته می‌شود.
وی با بیان اینکه در هر روز یکی از مراکز و یا دو مرکز برگزاری همایش‌ها و نشست‌ها را برعهده‌گرفته‌اند، تصریح کرد: در روز شنبه حوزه علمیه خواهران و مرکز نخبگان و استعدادهای برتر، روز یکشنبه موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، روز دوشنبه معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، روز سه‌شنبه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و روزهای ۴ شنبه و ۵ شنبه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مراکزی هستند که برگزاری بخش‌های مختلف این نمایشگاه را بر عهده‌دارند.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه مراکز پژوهشی تولیدات مربوط به سال گذشته را به‌صورت جداگانه ارائه می‌دهند، ابراز کرد: تعداد زیادی از پژوهش‌های صورت گرفته ناظر به مسائل روز بوده و تبدیل به ماده و برنامه برای اجراشده‌اند.
میرمعزی اظهار داشت: ستاد پژوهش باید در مراکز پژوهشی سیاست‌گذاری کرده و اینکه مسائل پژوهشی باید منطبق با نیازهای جامعه باشد یک اصل بنیادی بوده و درست است.
وی با تأکید بر تربیت نیروهای پژوهشگر در رشته‌های علوم اسلامی خاطرنشان کرد:حوزه‌ای علمیه به مسائل و مشکلات واقف بوده و در راستای حل مسائل موجود تلاش‌های لازم صورت گرفته و برنامه‌ریزی‌ها انجام می‌شود.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور عنوان کرد: نیازسنجی پژوهشی مهم‌ترین کاری بوده که درزمینهٔ پژوهش انجام‌گرفته و در ۹ رشته این کار انجام‌شده و در برخی از استان‌ها نیازسنجی استانی صورت گرفته و امید است این نیازسنجی به‌عنوان مبدأ برای حل مسائل باشد.
میرمعزی مأموریت و رسالت اصلی انقلاب اسلامی را پیاده کردن مبانی دینی و اسلامی دانست و گفت: این مسئله و نیازی بوده که تنها حوزه‌های علمیه متولی آن نیست، نظام علمی کشور باید به سمت اسلامی سازی پیش برود چرا دانشگاه‌های ما با این‌ حجم بودجه باید چیزی تولید کنند که مبتنی بر مبانی دینی نباشد و بعد بار سنگین حرکت در راستای تولید علوم اسلامی به دوش حوزه‌های علمیه بیفتد.
وی با بیان اینکه حرکت حوزه‌های علمیه در راستای علوم اسلامی جهادی بوده است، ادامه داد: نمی‌شود دانشی که در غر ب تولیدشده در دانشگاه‌ها تدریس شود و آن‌طرف هم حوزه‌های علمیه دم از اسلامی سازی علوم اسلامی بزنند و در این راستا حرکت کنند، درحالی‌که باید هماهنگی بین حوزه و دانشگاه در این زمینه اتفاق افتاده و وحدت حوزه و دانشگاه را به‌صورت عینی و واقعی شاهد باشیم.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور تأکید کرد: وحدت اساسی میان حوزه و دانشگاه زمانی رخ می‌دهد که ازنظر دانش به یک وحدت میان این دو نهاد علمی برسیم.
میر‌معزی با اشاره به تربیت ۳ هزار متخصص در زمینه علوم اسلامی گفت: دستاوردهای همین متخصصان در نمایشگاه مشکلات به نمایش خواهد آمد.