کتاب بررسی فقهی و حقوقی حاکمیت، حجاب و عفاف منتشر شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب “بررسی فقهی و حقوقی حاکمیت، حجاب و عفاف” دومین کتاب حلقه مطالعات زن و خانواده مرکز فرارشته‌ای و بینارشته‌ای وابسته به پژوهشگاه اثر سرکار خانم فاطمه فلاح تفتی به چاپ رسید.

این کتاب در سه فصل ساماندهی شده است.

فصل اول تلاش می‌کند با مفهوم شناسی اصطلاحات در این پژوهش، جایگاه هر اصطلاح را در نظام فقهی ـ حقوقی اسلام و ارتباط آن با حکومت اسلامی را مشخص نماید. همچنین در این بخش با موضوع شناسی مسأله، به این امر توجه شده است که حیطه مسؤولیت حکومت در حوزه حجاب و عفاف تا کجاست.

فصل دوم به ساختار معرفتی، فقهی و حقوقی پرداخته و مبانی مسؤولیت را مورد بررسی قرار می‌دهد. از آنجا که حجاب از جمله مقولاتی است که در تلاقی اندیشه و عمل قرار دارد؛ لذا ضروری است خصوصیات نظام حکومتی اسلام تحلیل شود و بدین جهت این فصل در یک قسمت به چهارچوب نظری مسؤولیت حکومت و در قسمت دیگر مبانی فقهی با منظر این چهارچوب نظری استنباط شده است.

فصل سوم به عوامل تأثیرگذار در میزان پوشش از جمله عقیده، سن و فرهنگ پرداخته و تلاش می‌کند ضمن بررسی فقهی هر یک از این عوامل، میزان تأثیر گذاری هر یک از عوامل مذکور را در میزان مسؤولیت حکومت، بیان کند. و در بخش دیگر این فصل عرصه‌های مسؤولیت حکومت با توجه به مبانی فقهی ذکر شده در فصل دوم و عوامل مؤثر بر مسؤولیت، بیان شده است.

کتاب “بررسی فقهی و حقوقی حاکمیت، حجاب و عفاف” اثر سرکار خانم فاطمه فلاح تفتی، با قیمت ۳۲،۰۰۰ تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عرضه گردیده است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب می‌توانند به وبگاه سازمان انتشارات پژوهشگاه مراجعه نمایند.